Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Aj vad ont det gör

Publicerad 2005-08-03 16:00:23 i Hälsporre,

Denna kommentar från

gittan jansson

Hej! Jag fick ont under min fot för ca en månad sedan.Det blir bara värre och värre,gör ont t.o.m när jag ligger!När jag går ut med hundarna och måste ha stövlar,tror jag aldrig att jag ska ta mej hem igen.Det är en djävulsk värk.....

fick mig att skriva ett nytt inlägg om hälsporre.

 

Min fot värker var tredje dag nu. Förstår inte riktigt varför men det är väl inte meningen heller.

Det är helt klart att det gör otroligt ont i hälen. Man kan knappt tro att det kan värka så rejält i en så liten del av kroppen. Tycker att jag vant mig vid kronisk värk i axlar och nacke men det finns alltid nya höjder att uppnå när det gäller smärta.

 

Några tips och kommentarer kommer här.

Tejpa foten hårt. Ju mer den stötdämpande fettkudden under hälen hålls ihop desto bättre. En sjukgymnast kan tipsa om hur man tejpar.

Bra skor är nog ett måste om man ska bli bra. Stövlar är ett elände. Jag kör med mina vinterkängor i Goretex när det regnar. En sporthandel med utbildad ortopedtekniker är guld värd. Jag kan varmt rekommendera Gå & Löpkliniken. Har fått många bra tips där.

Är kanske lite tidigt att köpa formgjutna sulor efter en månads värk. Det kostar ju en hel del.

Mina specialgjutna sulor var ändå den bästa investering jag gjort på länge. Använder dom varje dag i joggingskor eller kängor. Det fixade också Gå & Löpkliniken.

Om du går mycket med dina hundar så finns det ju risk att besvären blir långvariga. Vi hundägare kan ju inte vila så mycket som läkare ibland rekommenderar att vi ska göra.

Tyvärr kommer eländet ofta tillbaka. Bläh!

Se till att få smärtlindring! Testa Ipren eller något liknande receptfritt preparat. Räcker inte det be din läkare skriva ut Voltaren eller Pronaxen. Medicinerna ger lindring men se upp för värk i magen. Kombinera med Losec.

Men får du inte smärtlindring snabbt så kommer du säkert att börja halta och snedbelasta foten. Det ger bara mer värk. Tillslut vet man inte var det gör ont på foten. Om det är hälen eller ovansidan eller…

Det var märkligt att se vilken felaktig fotställning jag hade fått under tiden jag hade som mest ont. När jag gick på löpbandet i min sportbutik hade jag inte ens ont i hälen. Men vanan att skydda hälen mot smärta satt kvar i minnet.

 

Kyl hälen med en Coldpack. Låt den gärna ligga i rumstemperatur ett tag för annars kan trycket av en hårdfryst Coldpack göra ont!

Lägg den mot hälen och linda lite försiktigt med elastisk binda.

En variant som jag brukar prova när jag sitter och skriver är att lägga en Coldpack mot hälen och sen ta på en dunsocka. Då blir det inte så obehagligt med kylan.

 

Söt är man också med stora dunsockor på fötterna mitt i sommaren. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela