Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Men hunden sover gott

Publicerad 2005-08-02 02:04:41 i Hunden Mumma,

Min hund har en bra dygnsrytm, hon är både morgontrött och kvällstrött. Att störa henne före klockan 9 en morgon är inte att tänka på. Efter klockan nio på kvällen vill hon gå och lägga sig. Fattar inte att en hund kan sova så mycket.

Men det är ingen brist på aktivitet under den vakna tiden på dygnet. Jag finns ju tillgänglig i stort sett hela dagen så promenaderna, buset och träningen får stort utrymme. Min supernanny brukar säga att jag kommer att nöta ut trampdynorna på hunden. Men faktum är att jag aldrig haft en hund som är så lugn inomhus. Redan som valp var hon lugn och cool inomhus. Jag hade berett mig på fullt race hela dagen men det var inget stort problem. Ute däremot var det full fart! Så är det fortfarande nu när hon är 6 år.

Jag kan ägna mig så mycket åt henne att hon aldrig behövt ta till några stora ord. Och lapphundar kan vara högljudda. Skällandet var en av dom saker som jag tänkt vänja henne av med redan från valpstadiet. Men det blev aldrig något problem. Hon skäller i stort sett bara när det behövs. Skäller inte ens när det ringer på dörren.

Överhuvudtaget styr hon sin flock med mycket små medel. Jag har varit så lyhörd för hennes små tecken att hon aldrig behövt ta till storsläggan för att få oss att förstå vad hon vill. Att ha tid att iaktta en hund i lugn och ro, utan stress, är något helt fascinerande. Visst tror jag att jag är flockledaren men Mumma vet nog vem som bestämmer. :)

Det blir nog alltid saker som man inte har förberett sig inför som blir eventuella problem. Men det är ju en del av charmen med att ha hundar, man vet aldrig vad som väntar. Vi nötte ut ett antal instruktörer på Brukshundklubben för att få ordning på inkallningen. Puh, vad det var svettigt. Men det mesta löser sig.

Kommentarer

Postat av: Rita

Publicerad 2005-08-02 02:13:27

Tackar för mycket trevlig läsning!! Men somna till Gudfadern????Jösses! *skrattar gott*

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-02 02:19:39

Japp, jag sov mig igenom Gudfadern filmen. Samma sak förra söndan. En prestation i sig eftersom filmerna är ganska högljudda!
Men det funkar :0

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela