Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Träna med Mumma

Publicerad 2005-08-30 22:30:46 i Hunden Mumma,

Har kämpat lite mer än vanligt med att lydnadsträna min hund nu. Vi är ju ganska roade av träning båda två. Även om det aldrig blir några tävlingar för vår del.

Ingen katt har jagats upp i något träd nu på ett tag.
Hunden klarade av att umgås med en fin kissekatt en hel kväll. Inomhus. Det är nog det största framsteget vi gjort på det området. Men det gäller att ha vänner som inte får nervbryt när min hund ligger och spanar en hel kväll efter katten. För spanar det gör hon. Och låter. Räcker med att jag låtsas slappna av så försöker hon lura mig.
Men ibland ligger jag steget före.

Idag har det blåst så mycket här att vi inte klarat av att gå promenaderna som vanligt. Det spelar inte någon större roll. Finns många sätt att trötta ut en hund.
Jag passade på att köra lite vanlig lydnadsträning med Mumma idag. Precis som vi borde göra varje dag. Precis som vi gjorde tills instruktörerna på Brukshundklubben tjatade ihjäl oss. Men ingen är perfekt.

Hunden blev både förvånad och lycklig. Är härligt att se hur all vår tidigare träning faktiskt sitter så bra fortfarande. Mumma är en riktig stjärna på linförighet, platsläggande under gång, inkallning och allt annat som ingår i paketet. Nja, inkallningen går lite långsamt. Men annars är det mesta bra.
Mumma gillar beröm. Hon kan lära sig det mesta bara hon får beröm. Godis och leksaker kan jag glömma. Beröm vill hon ha. Och det vill väl dom flesta ha. Både hundar och människor.

Nu är hon så trött efter all träning att hon ligger och suckar bakom min rygg.


Kommentarer

Postat av: Rita

Publicerad 2005-08-30 22:56:50

Ja ser du vovvsar är några intelligenta varelser! Lycka Till!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-30 23:08:10

Tack Rita!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela