Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Tycka synd om

Publicerad 2005-08-11 15:56:54 i Lite av varje,

Tycker vi synd om oss själva då? För att vi har arbete eller för att vi inte har arbete.

 

Finns det ett kollektivt "tycka synd om sig själv" syndrom i vårt land?

 

Ja, det gör nog det. Vet inte riktigt när det började bli synd om alla. Hände någon gång när jag var helt inne i min lilla värld av arbete i en ganska speciell bransch där knappt någon var arbetslös eller ens sjukskriven.

Många började dock söka arbete där för att det var så synd om dom på sina gamla arbetsplatser.

Fanns ingen arbetsglädje kvar inom främst offentliga sektorn. Flera trodde att inom den privata sektor, där jag jobbade, var allt lätt som en dans. Några trodde att en hög lön bara ramlade över en om man började jobba inom den i privata industrin.

Men så lätt var det nog inte. Arbetsglädjen fanns definitivt kvar där. Men prestationskraven var också stora. Många bröts sönder av kraven att vara tillgängliga tjugofyra timmar per dygn.

 

Nu har nog "tycka synd om" syndromet spridit sig vidare även till den värld där jag trivdes så bra.

Brist på arbetsglädje börjar kleta sig fast även där. All omorganisationssjuka håller att ta död på den sektorn. Alla nya, höga chefer som måste omorganisera bara för att pinka in sina nya revir knäcker arbetsglädjen även hos dom entusiaster som finns kvar.

 

I den offentliga sektorn där dom flesta av mina vänner troget jobbar kvar snurrar en omorganisationskarusell på i allt högre fart. Nya chefer, nya organisationsscheman, nya rutor som ska fyllas med namn.

 

 

Kommentarer

Postat av: Nina Stjärnbarn

Publicerad 2005-08-11 23:10:25

Tänk om jag hade förstånd att tycka synd om mig själv. Har nog inte hunnit dit än.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-11 23:39:29

Jag var otroligt patetisk ett tag. Tyckte verkligen synd om mig själv.
Men man går igenom olika stadier i en sån här resa som både du och jag gör.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela