Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Julpyssel 2

Publicerad 2005-12-19 21:29:07 i Dagens,

Däremot lärde jag mig ett roligare pyssel en gång på en kurs om polymerer.
Hur man krymper en cocacola flaska i ugnen.
Ta en vanlig cocacolaflaska. Ta bort etiketten noggrant. Ska inte finnas några pappersbitar kvar.
Lägg in flaskan i ugnen. 200 grader? Äh, jag kommer inte ihåg. Ni får prova er fram.
Kolla sen hur flaskan krymper till en söt mini cocacolaflaska.
Nu har ni en perfekt liten kopia av en PET flaska.

Nej, gör inte det här heller. Det kommer bara att bevisa att ni inte har något liv.

Jag har inget liv. Men har inte gjort experimentet. Ännu!

Däremot funderar jag mycket på vad det lilla experimentet visade. Kvinnan som höll föredraget var professor inom något område. Kursen var säkert intressant. Men jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad hon ville bevisa.
Det handlade om polymerer. Krympning av…? Nej, jag kommer inte ihåg.

Någon som forskar inom området som vet?

Kommentarer

Postat av: Mr.D

Publicerad 2005-12-21 19:24:23

Jag bevisar en gång för alla att jag inte har något riktigt liv! :P

Ofta om man värmer plaster lagom hårt så återtar de den form de hade innan de "formades". Jag tror det är ganska tydligt med tex plastmuggar som nog blir helt diskformade.

Varför PET-flaskan blir mindre är ju klart intressant för den är knappast "uppblåst" när den tillverkas...det känns för knepigt. Det kan vara så att vatten eller någon annan komponent i plasten kan "ångas" bort och som gör att den krymper...fan nu gick jag igång...måste veta!! :P

.D

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-12-21 22:40:20

Lös problemet åt mig! Tack. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela