Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Hälsporre

Publicerad 2005-07-18 04:08:14 i Hälsporre,

Det behövdes bara två dagars promenader för att mina problem med hälsporre skulle komma tillbaka.

 

Just nu sitter jag och skriver med foten väl kyld av en Coldpack. Aningen kallt! Förra natten somnade jag med en Coldpack på hälen och vaknade av att jag frös.

Sitter och funderar på vilka av mina egna tidigare publicerade tips jag ska använda för att överleva sommarpromenaderna. Kanske jag ska leta på Internet igen efter fler tips.

 

Är inte stor idé att leta efter läkare och sjukgymnaster nu under semester perioden.

Överhuvudtaget måste man vara frisk under sommaren. Att söka vård för "bagateller" som hälsporre är inte att tänka på.

Som sjukvården bedrivs får man se till att hålla sig på benen. Vi ska snällt vänta tills sommaren är över. Inte orsaka mer kaos än det redan tycks vara. Trots att anställda i vården normalt brukar ha semester varje sommar lär man sig aldrig.

Min vårdcentral är ändå helt OK efter att personalen har startat aktiebolag och börjat driva vårdcentralen själva. Men min läkare har semester och någon annan får inte ge mig en kortisonspruta i hälen. Nej tack!

 

Dessutom är kortisonsprutor inte det ultimata svaret på problemet med hälsporre. Är väl bara att fortsätta med det vanliga programmet först. Tejpa, stretcha, kyla osv. i all oändlighet.

 

Men det är ju så otroligt segt att behandla själv. Och det värker ju så otroligt mycket!

När man har varit smärtfri några veckor känns verkligen skillnaden mycket.

Vilken lycka det är att vara fri från värk i åtminstone en del av kroppen under två hela veckor!

 

Fast nog skulle en kortisonspruta sitta bra nu! Kanske den privatpraktiserande ortopedläkaren jobbar. Han brukar jobba på sommaren. Åker till sitt hemland på hösten istället. Jag kanske ska prova att ringa honom på förmiddan. Får fundera på det.

Kommentarer

Postat av: Veronika

Publicerad 2005-07-18 07:01:45

Hej du,
du har helt rätt i att det inte är den ultimata metoden. Hälsenan kan smälla av om man tar kortisonsprutor. Det skriver en idrottsortoped i en bok om olika skador, bl.a. just hälsporre.
Jag har haft det i båda hälarna, vi snackar ordentliga smärtor, inte kunna gå, blev hjälpt för en lång tid av akupunktur, och sen har feldenkreis, yoga, schollskor och ett par kilos viktnedgång gjort att det successivt minskat och bara återkommit korta perioder, och det senaste året har jag inte haft ont alls.

Postat av: Veronika

Publicerad 2005-07-18 07:01:49

Hej du,
du har helt rätt i att det inte är den ultimata metoden. Hälsenan kan smälla av om man tar kortisonsprutor. Det skriver en idrottsortoped i en bok om olika skador, bl.a. just hälsporre.
Jag har haft det i båda hälarna, vi snackar ordentliga smärtor, inte kunna gå, blev hjälpt för en lång tid av akupunktur, och sen har feldenkreis, yoga, schollskor och ett par kilos viktnedgång gjort att det successivt minskat och bara återkommit korta perioder, och det senaste året har jag inte haft ont alls.

Postat av: Veronika

Publicerad 2005-07-18 07:01:50

Hej du,
du har helt rätt i att det inte är den ultimata metoden. Hälsenan kan smälla av om man tar kortisonsprutor. Det skriver en idrottsortoped i en bok om olika skador, bl.a. just hälsporre.
Jag har haft det i båda hälarna, vi snackar ordentliga smärtor, inte kunna gå, blev hjälpt för en lång tid av akupunktur, och sen har feldenkreis, yoga, schollskor och ett par kilos viktnedgång gjort att det successivt minskat och bara återkommit korta perioder, och det senaste året har jag inte haft ont alls.

Postat av: Veronika

Publicerad 2005-07-18 07:09:35

Hej du,
du har helt rätt i att det inte är den ultimata metoden. Hälsenan kan smälla av om man tar kortisonsprutor. Det skriver en idrottsortoped i en bok om olika skador, bl.a. just hälsporre.
Jag har haft det i båda hälarna, vi snackar ordentliga smärtor, inte kunna gå, blev hjälpt för en lång tid av akupunktur, och sen har feldenkreis, yoga, schollskor och ett par kilos viktnedgång gjort att det successivt minskat och bara återkommit korta perioder, och det senaste året har jag inte haft ont alls.

Postat av: Staffan

Publicerad 2005-09-21 15:43:01

Jag har provat 10 behandlingar akupunktur hos en kinesisk läkare (TCM-utbildad). Dett har minskat mina hälsporrebesvär, framför allt stelheten är betydligt mindre besvärande än tidigare. Tips, ring DR Wang på Kungsklippan i SThlm.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-21 19:16:03

Re Staffan:
Tack för tipset!
TCM utbildade läkare har ju ett helt annat förhållningssätt till akupunktur. Jämfört med svenska sjukgymnaster. Mycket intressant.

Just nu är foten okey. Men besvären brukar komma tillbaka.

Skönt att du fått lindring!
/D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela