Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Hata skolgympa igen

Publicerad 2005-09-28 02:09:03 i Träning,

Jag gjorde ett inlägg om min starka aversion mot skolgympa.
Blir nästan förstummad när jag läser kommentarerna från två tjejer som båda heter Anna, Mandalaya och liten och ettrig.
Båda har så starkt inspirerat och peppat mig när det gäller min träning på gymmet och i gruppträningslokalerna. Har hjälpt mig att verkligen komma iväg på träningspassen och utmana mina gränser. Få mig att glömma den eländiga skolgympan. Tusen tack till er båda!

Men vad är det med skolgympa som får människor att känna så här?

Jag har alltid gillat att röra mig. Var ett aktivt barn som glatt hängde med föräldrarna med ut på promenader, cykelturer, skridskoåkning och allt vad det nu kunde vara. Var också hästtjej under flera år.
Men har fortfarande fobi mot träningslokaler. Klarar inte av att träna i den sporthall som vi hade skolgympa i. Räcker med att känna lukten så vänder det sig i magen. Nej nej jag vägrar!
Mitt gym är bra och där trivs jag nu. Men så mycket kraft som gick åt bara för att vänja sig vid att gå dit.

Vad gör ni gympalärare egentligen? För inte hör jag direkt några jubelrop från mina kompisars ungar som utsätts för dagens skolgympa.

Skärpning önskas!

Kommentarer

Postat av: Alter ego

Publicerad 2005-09-28 10:38:37

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Gympalektionerna var en pina som skapade ångestminnen för livet. Och nu är det våra barns tur. Min nioåriga dotter är så nervös för gympan. Och vad ska man säga som förälder? Det går säkert bra? Ni får nog kul? Alla kan inte vara bäst? Det klingar rätt så ihåligt...
Fattar inte att gympapedagogiken inte har kommit längre än såhär! Är alla gympalärare för flåshurtiga för att märka hur det känns för dom som inte är superatleter?

Postat av: Anna

Publicerad 2005-09-28 12:31:38

Ångesten för mig var klasskamraternas behandling. Det tillsammans med lärare som ville tvinga en till allt gjorde att det adrig var roligt. Det blev mycket bättre på gymnasiet, men under grundskolan var det åmgest och mobbing på hög nivå. Skithemskt, och det är så fortfarande. Det är nästan ännu värre.

Och du, det var bara du som gick och tränade, så tacka inte mig, tacka dig själv..

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-29 01:24:51

Re Alter ego:
Nioåriga tjejer ska inte behöva vara nervösa för skolgympa.
Det är ett elände att inget positivt händer på lärarhögskolorna.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-29 01:26:48

Re Anna:
Mina klasskamrater ääälskade skolgympan.
Vet inte om jag älskade dom särskilt mycket.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela