Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Jag andas

Publicerad 2005-09-26 00:46:06 i Hälsa och ohälsa,

Jag har skrivit att jag inte gillar yoga. Det stämmer fortfarande. Men det här med andningen är något som jag försöker att jobba med. Jag andas ofta helt fel. Thorakalandning med axlarna ända uppe vid öronen. Det är inte bra. Hela kroppen blir spänd och jag får ännu mer ont. Vilket gör att jag spänner mig ännu mer och får mer ont och så snurrar den negativa spiralen allt fortare. Något som fungerar och som jag använder mig av varje dag är ett program en sjukgymnast har gjort speciellt för mig. Det är en blandning av kroppskännedom och avspänning. Gör programmet några gånger per dag. Det hjälper. Men finns mycket kvar att göra ännu.

Hittade, efter mycket sökande, en sjukgymnast som arbetar med avspänning och kroppskännedom på heltid. Anställd av landstinget så jag behövde inte ruinera mig för att träffa henne. Vi hittade ett program som passar mig bra.  Tyvärr får man bara träffa henne 10 gånger sen kickas man ut. Meningen är att man ska fortsätta med kroppskännedom i grupp sedan men det var bara för absurt.
Jag är trött på alla grupper med sjuka människor.
Missförstå mig inte! Jag är inte trött på sjuka människor!

Men att träffas i grupp tillsammans och träna på avspänning eller vattengympa eller vad det nu kan vara ger mig frossa. Jag går hellre på vanliga träningspass på gym där det finns friska, pigga, glada människor än ”gruppar” med andra som vill älta sina sjukdomar i all oändlighet. Jag vill bygga på något positivt istället för fixeringen vid en sjukdom.

Många, i dom grupper jag gått på, har sett sin sjukdom som sin identitet. Det är livsfarligt!
Måste få ha sin fas av bearbetande och ältande. Det är en normal utveckling när man går igenom en kris. För att bli sjuk är ju faktiskt en kris. Det tar olika lång tid att gå genom dom olika stadierna. För några går det väldigt fort. Andra behöver längre tid. Jag behövde lång tid!
Men man måste komma vidare någon gång.
Ska aldrig låta sjukdomen bli ens identitet!
Har träffat människor som presenterar sig med sin sjukdom istället för sitt namn. Varning! Varning!

Nu vill jag att ni går loss på min text och skriver vad ni tycker.
För så perfekt är jag inte. Långt ifrån.
Jävlar vad jag ältar mitt lilla privata elände ibland. Jävlar vad jag läser om andra människor som krisar just nu. Och jävlar vad jag svär. Förlåt!


Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2005-09-26 01:00:26

Har ju åxå gått hos en sjukgymnast/avspänningsterapeut men är "utkickad" därifrån nu. Hon erbjöd mig fortsättningskursen i kroppskännedom/avslappning (i grupp) som började nu i höst men jag har inte gått dit. Det räckte att jag gick på det där i våras. Vi var tvungna att massera varandra varje gång vilket jag tyckte var hemskt obehagligt! Dessutom var dom andra övningarna inte så givande heller tyckte jag. För mig passar yoga bättre. Det ska jag börja på nu i veckan *längtar* =) Funderar även på om floating kan vara nåt...
Håller med om att det inte är bra att ha sin sjukdom son identitet. Det var lite därför jag inte ville ha kvar min gamla blogg. Jag blev så trött på mitt eget tjat! Även om man såklart måste älta ibland, och vilket ställe är bättre att älta på än bloggen egentligen?! Nu ska jag försöka sooooova, detta svåra.... Ha det!

Postat av: Manbeast

Publicerad 2005-09-26 03:43:39

bra skrivet om identitet och sjukdom. Mkt intressant och tankvärt.

Postat av: Anna

Publicerad 2005-09-26 07:05:55

testa core, det är skitbra för andningen (om man inte andas när man gör crunches så dör man) och så får man snygg mage också :)

Postat av: Anna

Publicerad 2005-09-26 07:07:20

nåt helt annat. För att ändra layouten måste man gå in i stilmallen och redigera direkt i HTML koden, det gick utmärkt innan men nu måste man visst vara PRO medlem för att få tillgång till den funktionen därför kan jag inte riktigt förklara hur man gör.

Postat av: Tant Monica

Publicerad 2005-09-26 08:05:58

Jag förstår precis vad du menar och du har många poäng i det du skriver. Hög varningsfaktor när sjukdomen styr och tar över både liv och personlighet, helt klart!

Postat av: Tant Monica

Publicerad 2005-09-26 08:09:21

P.S vad inte ens alla sjukgymnaster vet eller tar hänsyn till är att många har vad som kallas beröringskänslighet och tycker det är inte alls trevligt att få massage eller behandling av någon man inte känner m.m. Det är inte alls ovanligt, och att göra saker i grupp, herrejisses, vem gillar det? Nej, stå på dig så inte någon annan gör det, ok.

Läs mer om beröring på sidan http://www.beroring.se/

Postat av: Nina

Publicerad 2005-09-26 09:38:41

Nej, precis! Jag tycker inte om när nån okänd "tar i mig". Och jag vill inte ta i dom heller. Vet inte varför men så är det!

Postat av: Anonym

Publicerad 2005-09-26 11:26:24

Att ha sin sjukdom som sin identitet är fullkomligt livsfarligt och helt horribelt... men känner flera som har gjort så.

Och varför måste vi som är sjuka av någon anledning klumpas ihop i grupp? Vad blir bättre av det? Älta och älta... jag blir galen på det... man måste sluta älta och gå vidare. Annars sitter man ju fast i sin sjukdom och den blir ens identitet.

Håller med dig om vad du skriver förutom att jag inte vet nåt om yoga... så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Just nu vill jag ha någon som masserar mina axlar och nacken... för det känns där minsann... har inte gjort avspänningsläxan heller och därför känns det än mer.

Postat av: Nina

Publicerad 2005-09-26 11:27:08

Glömde mitt namn juh!

Att ha sin sjukdom som sin identitet är fullkomligt livsfarligt och helt horribelt... men känner flera som har gjort så.

Och varför måste vi som är sjuka av någon anledning klumpas ihop i grupp? Vad blir bättre av det? Älta och älta... jag blir galen på det... man måste sluta älta och gå vidare. Annars sitter man ju fast i sin sjukdom och den blir ens identitet.

Håller med dig om vad du skriver förutom att jag inte vet nåt om yoga... så jag vet inte om det är bra eller dåligt.

Just nu vill jag ha någon som masserar mina axlar och nacken... för det känns där minsann... har inte gjort avspänningsläxan heller och därför känns det än mer.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-27 10:27:14

Re Nina: http://ntd.blogg.se

Jag gillar inte heller att man måste kladda på varandra. Konstiga övningar också.
Du har ju verkligen gått från klarhet till klarhet.
Härligt att läsa! :)

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-27 10:28:04

Re Manbeast:
Tack!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-27 10:29:14

Re Anna:
Du har helt rätt! På träningen fungerar min andning alldeles utmärkt.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-27 10:33:10

Re Tant Monica:
Nej, jag gillar inte att vem som helst tar i mig.
Den bästa behandling jag testat var Shiatsu terapi och där hade man kläderna på sig.

Men när rätt person tar i mig så är det underbart. Kan aldrig få nog! :)

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-09-27 10:39:16

Re Nina (http://ninajohangarden.blogg.se):
Ja, varför ska vi klumpas ihop i grupp? Inte ens när jag var på en rehabresa i 4 veckor ville vi umgås hela tiden. Jag hittade några människor som jag kände stort förtroende för.

Att älta på bloggen är skönt. Ett tag. Sen blir man less på sin egen text och vill skriva om något annat. Men "pratkärringarna" som lever på att andra ska prata ut ger jag inte mycket för.

Postat av: Ankie

Publicerad 2005-10-04 01:47:56

:-) Gillar skarpt ditt tänkande kring sjukdom.
Har också tänkt mycket på detta med att folk identiferar sig med sin sjukdom.
Och har varit observant på att själv inte göra så.
Däremot tänker jag ju mycket på sjukdom då jag hela tiden är sjuk själv.
Men det var ovanligt och väldigt roligt att få ta del av dina åsikter och erfarenheter om sjukdomsbegreppet.
Jag älskar också att prata mediciner och sjukdomar, men jättemånga tror då att jag liksom är på väg mot sjukdomsidentiet därför, men det svär jag på att jag inte är.

Jag tror faktiskt att du fattar.
Skönt med nån som begriper.
:-)
Ha det fint!
Hit kommer jag gärna åter och läser föressten.
Ankie

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-04 10:54:56

Tack för din kommentar!:)
Klart att man tänker på sjukdomar när man är sjuk.

Min kompis och jag brukar läsa FASS tillsammans. Hur kul som helst!
Nu måste jag åka och fixa håret.
Vi hörs sen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela