Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Go ahead, make my day

Publicerad 2006-12-31 02:33:24 i TV och DVD,

Oh, vad jag fastnade framför tvn igen.
Sudden impact och Dirty Harry fick göra mig sällskap ett tag. Vilken nostalgitripp!
100
Han hade en lång pistol!
Clint Eastwood var inte bildskön men Dirty Harry var… pedagogisk?

Jag fastnade för serien med Dirty Harryfilmer när videon kom och jag äntligen fick se allt som jag tidigare bara läst recensioner om.
Förståsigpåare hade naturligtvis sågat filmerna pga allt våld och påstått kvinnoförakt men jag blev förtjust.
Filmerna är våldsamma. Inte tal om annat.
Men som vuxen människa så väljer jag gärna själv vad jag ska se på tv.

 


När jag såg filmen så längtade jag efter min husgud Jack Bauer.
Måtte serien 24 komma tillbaka snart!
Jack Bauer är också pedagogisk. I sin eviga kamp mot ondskan.
Och jag gillar Kiefer Sutherland. På tv.

102
Han har allt. 

När jag såg filmen så påmindes jag också om en period i mitt liv när jag gottade mig i filmer på tv.

Just då pågick en debatt om det som då kallades ”videovåld”.
Någon expert hade upptäckt att unga människor tittade på våldsamma filmer på video och genast rasade debatten i media. För eller emot.

Den debatten återkommer med jämna mellanrum och handlar alltid om att unga människor gör något som äldre människor inte förstår. Är det våldsamma dataspel det handlar om nu? Jag orkar inte riktigt hänga med längre.

Nåja, jag hittade i alla fall en serie filmer på tv med Charles Bronson.
101
Han är död.

Filmerna jag tänker på är riktigt gamla. Dom fanns långt innan debatten om ”videovåld” uppstod.

Jag minns att jag häpnade över hur våldsamma filmerna var. Och jag minns att jag funderade på hur det var möjligt att ingen självpåtagen expert upptäckt dom filmerna.

Behöver jag skriva att jag gillade Charles Bronson också?

 


Nu har jag inga barn så jag har ingen aning om hur jag hade gjort om jag upptäckt att mina älsklingar tittade på våldsamma filmer i tv. Eller spelade våldsamma spel på datorn.

Jag kanske hade slängt ut tvn. Ställt datorn i köket och övervakat barnens surfande på internet dygnet runt. Eller möjligen vaktat på barnen tills dom fyllt 25 år. Minst.

Det är inte omöjligt. Jag är mycket rädd om det jag håller kärt.

 

Kommentarer

Postat av: Sister

Publicerad 2006-12-31 14:46:27

var det förra hösten eller i våras tv körde en hel radda Dirty Harry o efterföljare med Clintan ? Jag vet att jag då förvånades lite över Hur råa de faktiskt är- men Väldigt bra. Hade ju sett dem på bio o sen video o inte tänkt så på dem-åldern kanske ? ;-) Bronson var Inte min grabb, däremot Steve McQueen- kompisar tyckte jag var konstig som gillade honom o inte Travolta o Duane Loken som alla andra-

Postat av: Darkangel svarar Sister

Publicerad 2007-01-01 00:26:58

Det missade jag. :(
Gillar Diry Harry! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela