Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Paltkoma värdig en prinsessa

Publicerad 2006-12-03 21:57:57 i Årstider,

Julmaten var lika god som jag hade förväntat mig.

Först en djupdykning bland sill- och strömmingsinläggningar. Fanns så många olika sorter att jag inte har en chans att komma ihåg alla. Jag gissar på ca 20-25 olika inläggningar av sill och strömming.
Men sill med curry, senap och pesto fanns. Husets sill, en Thailändsk variant som var stark.
Strömming av alla sorter.

Sedan lax i alla former. Rökt, inkokt, gravad.
Den basilikagravade laxen är en av mina favoriter.
Det fanns sik, musslor, krabba. Men ingen löjrom. Den saknade jag.

Skinka förstås. Och fårfiol, renstek och några olika sorters korv som jag inte riktigt orkade med. Hemgjord leverpastej som var mycket mums!
Äter jag mycket sill så blir det automatiskt mycket potatis vilket gör mig proppmätt.


Nu började jag närma mig Paltschwiimen. Har jag stavat ordet fel så får jag be alla Pitebor om ursäkt. Paltkoma kan jag alla fall stava till.


Liten paus när min bordskavaljer dök in på varmrätterna och sen var jag redo för efterrätterna.
Åh, det är nästan det bästa.


Inkokta päron med varm Tjinuskisås. Marrängswiss, chokladtårta med grädde, vanlig tårta, ris à la malta, några efterrätter som jag inte vet namnet på men som var fantastiskt goda.
Något som smakade hallon var ljuvligt gott. Jag skulle ju fråga vad det hette men glömde.
Och… Ja, det fanns mycket mer.


Jag åt en stor portion av alla efterrätter sen, till min väns stora (?) förvåning, gick jag tillbaka och tog en portion till av favoriterna.

En portion till av efterrätter hade jag klämt ner men nästa sittning började närma sig så jag gav upp. Ostbricka och godis hoppade jag över.


En doggybag med efterrätter hade varit perfekt.


Medan han som pressat i sig för mycket av varmrätterna kände sig för mätt mådde jag som en prinsessa.
Det var samma sak förra året. Han var lätt sjuk och jag mådde finfint.

Efterrätter is da shit!


När jag kom hem var det full paltkoma som gällde. Skönt att ha nära hem.


Nu är jag törstig. Har druckit minst en liter vatten.
Men mår fortfarande som en prinsessa.



Andra bloggar om: , , ,

Kommentarer

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2006-12-03 22:14:16

Paltkoma av fisk? Mycket har jag hört men inte det.

Postat av: Exotica

Publicerad 2006-12-03 22:25:58

Åh vad gott det lät!! Nästan allt iaf ;)

Postat av: Ediets

Publicerad 2006-12-03 22:31:06

Gud vad gott allt det där lät! Själv åt jag en raffinerad middag bestående av jordgubbskräm och macka :)

Postat av: Aradil

Publicerad 2006-12-03 22:48:04

Aaaww :P~~~~
Låter hur gott som helst!
(Fast synd att de inte hade någon sikrom, det tycker jag annars är det bästa på julbordet).

Postat av: Darkangel svarar Nina på Johangården

Publicerad 2006-12-03 23:11:57

haha! Jamen, känslan är den samma!

Postat av: Darkangel svarar Exotica

Publicerad 2006-12-03 23:12:40

Det var så gott! Överdos av sill kanske! :)

Postat av: Darkangel svarar Ediets

Publicerad 2006-12-03 23:13:35

Jordgubbskräm gillar jag! :)
Men det här var kanske lite godare. :)

Postat av: Darkangel svarar Aradil

Publicerad 2006-12-03 23:15:24

Ja, var sjutton hade dom gjort av rommen?
Dom hade bytt ut några rätter.
Krabba fanns inte i fjol. Och den var inte så fantastisk. Hellre sikrom eller löjrom.
Åh, så gott!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela