Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

En fobi

Publicerad 2006-02-06 23:54:59 i Hälsa och ohälsa,

Jag stod och slöväntade på apoteket idag. Ägnade mig åt att drömma om varma och ljuvliga sommardagar. Försökte ignorera alla människor som hostade och snorade.
Jag har fobi för förkylda människor. Jag vet. Men jag höll mig på avstånd.
Långt inne i mina drömmar hörde jag ändå en bekant röst. Det var en före detta arbetskamrat som ropade på mig. Hon blev tydligen så glad över att se mig att hon nästan sprang över hela lokalen. Rakt fram mot mig. Och jag får en känsla av att nu kommer hon att kasta sig om halsen på mig. Rent reflexmässigt tar jag två stora steg bakåt så att jag nästan kläms fast mot hyllan med avmaskningsmedel för katter. Hon såg lite undrande ut men hejdade sig ändå i sin framfart.

Det är inte själva kramandet jag ogillar. Tvärtom.
Men jag funderade bara på varför hon var på apoteket. Var hon förkyld? Hade hon vinterkräkssjuka? Hade människan fått influensa eller kunde det möjligen vara Ebola?  Något fel måste det väl vara.
Jag är mycket misstänksam mot arbetskamrater som hänger på apoteket på lunchrasten.
Okej, nu fick jag veta att hennes man hade brutit två revben och behövde Ipren.
Vad gjorde jag där själv?
Köpte tvål, förstås. Och jag skulle aldrig kramas… på apoteket.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela