Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Sjögren får malaria

Publicerad 2006-03-15 02:56:31 i Hälsa och ohälsa,

Liten uppdatering om mina problem med Sjögrens syndrom.

Jag har problem med värk. Förstås. Just nu överallt.
Jag har problem med ögonen. Förstås. Ögonen blir så torra att jag får sår på hornhinnorna. Och det gör ont. Kan jag berätta.
Någon gång ska jag lägga in ett foto så ni kan se hur stora mängder ögondroppar jag förbrukar just pga Sjögrens syndrom. Enorma mängder!

Har börjat äta Plaquenil igen.
Det är en lite speciell medicin.
Den används faktiskt för att behandla malaria. Jag har ju inte malaria. Just nu. Kan säkert få. Någon gång.

Men den används också mot vissa reumatiska sjukdomar. Inte så dum. Ibland.
Medicineringen brukar följas upp även om biverkningarna inte är så dramatiska som man förut trodde. Den kan påverka ögonen.
Sen kan man förstås må illa, få ont i magen m.m. Alla vanliga biverkningar.

Det är kanske inte så dumt med en tid hos läkare ändå.
Fast jag vill ha några nyheter. Inte gammal skåpmat.
Vill jag prata av mig så gör jag det hellre med andra. På bloggen kanske?


Andra bloggar om: sjuk, sjukdomar, mediciner

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2006-03-15 06:49:52

Fan! Jag blir arg. Jag tycker inte att du borde få ha ont, och äta medicin och använda ögondroppar.Är det alltid lika illa, eller går det i perioder? Vad beror det på?
Ursäkta om jag frågar mycket. Jag hoppas att det blir bättre snart iallafall på nåt sätt.

Postat av: Anne-Maj

Publicerad 2006-03-15 08:08:24

Fy vad sjukt! Du ska vara frisker. Jag skrattar när du skriver ögondroppar. Förra året fick jag göra ett schema över vilka ögondroppar jag skulle ta och vilken mängd i olika tidsperioder. Man kunde ju inte lägga droppar i såna dosietter!

Postat av: Bambi

Publicerad 2006-03-15 08:42:52

Sjögrens syndrom har jag inte hört talas om, men det låter ju fruktansvärt jobbigt!! Undrar som Anna om det går i skov? Jag har Chron´s (tarmsjukdom), den skall gå i skov, men det är, det är mest hela tiden... Jobbigt att må dåligt, jobbigt med sjukdomar som inte syns...

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-03-15 10:44:52

Har heller aldrig hört talas om Sjögrens syndrom. Finns mycket konstiga sjukdomar. Säger bara att alla ni som är drabbade av besvärliga åkommor...ni är så tappra.

Postat av: Nina

Publicerad 2006-03-15 10:45:19

Usch vad kämpigt du har det. Tur du har Mumma att pyssla med! =)

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2006-03-15 11:33:36

Ögondropparna ska jag alltid använda. Har ingen egen tårproduktion.
Men värken varierar. Går i skov. Ibland är jag riktigt bra. Just nu mindre bra.
Och du får gärna fråga.
Har inga problem med att skriva om mina sjukdomar. Som du kanske har märkt. :)

Postat av: Darkangel svarar Anne-Maj

Publicerad 2006-03-15 11:37:58

Jag behöver inget schema. Använder ögondropparna så ofta jag bara kan.
Jag har inte ens tänkt att jag kunde lägga dom i dosetten. Haha! Hur kunde jag missa det?
Vi borde nog utveckla fler typer av dosetter!
Det vore praktiskt! :)

Postat av: Darkangel svarar Bambi

Publicerad 2006-03-15 11:45:47

Det är en mycket vanlig sjukdom!
Kan ta lång tid att få diagnosen. Jag hade tur som fick en diagnos snabbt. Däremot är det inte något man kan bota nu.
Den går i skov.
Chron's sjukdom är verkligen jobbig. Har vänner som har den sjukdomen.

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2006-03-15 11:48:33

Mycket vanlig sjukdom. Ändå är det många som aldrig hört talas om den. Det hade knappt jag heller.

Vi kämpar på med våra sjukdomar. För det mesta går det bra. Ibland mindre bra,

Postat av: Darkangel svarar Nina

Publicerad 2006-03-15 11:51:27

Mumma ger så mycket mer än det går att beskriva.
Jag kramade henne på morgonen när jag inte kunde sova.
Mysigt! Tyckte jag.
Mumma tröttnade tillslut. :)

Postat av: Li

Publicerad 2006-03-15 12:49:14

Min pojkvän har Chrons. Han måste gå på toa hela tiden. Och alla undersökningar han fick vara på var inte så roliga heller. 2x rör i rumpan och ett rör i halsen...
Nu tar har kortison, vitaminer och immundämpande.

Postat av: Bambi

Publicerad 2006-03-15 13:07:03

Fråga till Li, immundämpande? Skulle vilja veta mer om det, har du en blogg?

Postat av: Li

Publicerad 2006-03-15 13:45:27

Bambi: Har ingen riktig blogg. Skriver inte där om pojkvännens mediciner heller. Men dom immundämpande har hjälpt honom mycket. Du kan ju fråga din läkare.

Postat av: Anonym

Publicerad 2006-09-03 09:41:33

Til dem som plages med svært tørre øyne: Få satt inn plugger i tårekanalene...Det hjelper. Gjøres poliklinisk av øyelege. Tar 5 min og er smertefritt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela