Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Advokaten är en bitch

Publicerad 2006-05-27 03:52:08 i Böcker,

Jag fortsätter att plöja genom böcker.
Efter 631 sidor med boken ”Flickan som lekte med elden” av Stieg Larsson fortsatte jag med Ann-Christine Henshers senaste bok, Naken ängel.

Jag förvånades av hennes första bok, Skulden till Daniel.
Huvudpersonen i böckerna, advokaten Ulrika Stål, kändes osympatisk och iskall från början.
Men efter att ha läst otaliga svenska deckare med mycket sympatiska poliskvinnor och polismän kändes det plötsligt befriande med en advokat som var så långt från allt vanligt gullegull som svenska deckare befolkas av. En tuff, orädd, inte politiskt korrekt kvinna. Som arbetade över ofta. Lät mannen stanna hemma med barnen. Lät mannen sköta hemmet. Hon skaffade en älskare och trivdes fint med det livet.
Ingen sympatisk och fin person alltså.
Men böckerna är underhållande. Annorlunda. Och jag gillar en bitch i deckarsammanhang.
I tredje boken måste ändå författaren göra advokaten olycklig och mager. Varför? Läs boken!

Handlingen är intressant. Diamanthandlare blir rånad på Arlanda. Försäkringsbolaget som ska betala ut ersättningen har ett mycket obehagligt sätt att arbeta.

Inte särskilt mycket våld i denna bok. Utan intrigen fångade mig.
Spännande bok. Med litet minus för slutet där så många trådar vävs ihop på några få sidor.


Andra bloggar om: bok, böcker, deckare

Kommentarer

Postat av: Bambi

Publicerad 2006-05-27 10:36:02

*skrattar* För första gången har jag "träffat" nån som läser lika mycket som jag och tydligen samma böcker....

Postat av: Darkangel svarar Bambi

Publicerad 2006-05-30 03:11:15

Kul! Vad tycker du om böckerna då?

Postat av: Sandra

Publicerad 2006-06-08 10:00:06

Du har kanske läst den eller någon annan bok med honom men "Nattens grymma stjärnor" av Kjell Eriksson är superbra! Svensk krimroman som utspelas utanför Uppsala. Riktigt bra var den!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela