Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Ljusterapi

Publicerad 2006-11-18 03:32:46 i Hälsa och ohälsa,

Jag tycker mycket om regn. Men mörkret den här årstiden är lite påfrestande.
Jag har funderat lite på varför jag skriver så ofta om vädret i min blogg. Verkar aningen besatt av vilket väder det är varje dag.
Men jag har alltid jobbat på arbetsplatser där det varit riktigt ljust. Rejäla lampor överallt.
Jag har åkt från min lägenhet och kommit in på en ljus arbetsplats.
Nu jobbar jag ju inte. Utan vandrar runt i halvdiset hemma i huset.

Läste för ett tag sedan i vår lokaltidning om den sjuksköterska som tidigare ansvarade för ljusterapin på sjukhuset. Hon hade alltid en ljusterapilampa tänd på sitt arbetsrum. Den stod bredvid hennes dator.
Verkade vara en bra idé.

Jag har funderat på att köpa en lampa. Men när jag provade ljusterapi på sjukhuset så kunde jag inte sova på en vecka.
Nu är ljusterapin nerlagd. Det finns inte forskning som visar att det verkligen fungerar. Påstår man.

Jag vet inte. Jag lägger hellre pengarna på julpynt. Det lyser ju också upp. Fast på ett annat sätt. 


45
Den här lampan kostar 1780 kronor.
Kan köpa mycket för dom pengarna. Suck!

Om någon har en ljusterapilampa hemma så får ni gärna berätta om det fungerar.


Andra bloggar om: ,

Kommentarer

Postat av: Anne-Maj

Publicerad 2006-11-18 08:45:02

Jag skulle behöva en sån, men jag lägger nog pengarna på ridningen....

Postat av: Hannele

Publicerad 2006-11-18 10:23:51

En kvart utomhus, även en molnig dag, ska man inte förringa..

Postat av: elemi

Publicerad 2006-11-18 11:26:26

en kompis hade en sån där lampa . hon tyckte den funkade kanon. dock ska man inte använda den försent på kvällen för då kan man inte sova...:P

Postat av: Darkangel svarar Anne-Maj

Publicerad 2006-11-18 12:05:29

Det var dyrt. Men jag är sugen på att köpa en ändå.

Postat av: Darkangel svarar Hannele

Publicerad 2006-11-18 12:07:12

Jag är ju ute med hunden ca två timmar varje dag. Alltid mitt på dagen när det är som ljusast.
Men det räcker inte riktigt.

Postat av: Darkangel svarar elemi

Publicerad 2006-11-18 12:10:07

Det var intressant!
Jag gick på ljusterapi sent i februari. Då det var strålande sol ute.
Blev kanske för mycket av det goda. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela