Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Jag kan inte sova

Publicerad 2006-10-15 04:04:14 i Min hälsa,

sömn
Jag har hittat en liten pärla till bok som heter Jag kan inte sova. Författare är Karin Henriksson.
Har bara bläddrat igenom boken lite snabbt. Men den verkar vara härligt fri från pekpinnar.

Inga mirakelkurer utan en sammanfattning av läget inom sömnforskning, hur sömnen varierar med kön och ålder, om kroppsklockan och sovmiljö, drömmarnas betydelse, kostens betydelse m.m.

Hon har själv problem med att sova och bjuder lite på sina egna erfarenheter.


Många som skriver om sömn är så fanatiska.

Man ska plåga sig själv med att kliva upp samma tid på morgonen även om man är död av trötthet.

Kliv upp ur sängen när du inte kan sova är ett annat vanligt tips. Bra för många men författaren konstaterar att hon mår bättre av att ligga kvar i sängen och åtminstone få vila kroppen.

Drick inte koffeinhaltiga drycker är ett vanligt tips. Men det kan ju göra att man håller sig vaken på dagen får jag lära mig i boken. Tack! Nu kan jag dricka min cocacola till lunchen utan att få ångest över att jag inte kommer att somna till natten.



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela