Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Kan man önska tystnad?

Publicerad 2006-10-16 06:41:54 i Min hälsa,

oljud
Sen jag blev utbränd, för många år sedan, har jag blivit överkänslig för ljud.
Inte alltid men irriterande ofta.
Ljudet från en dörr som stängs med en smäll irriterar mig. En tv-apparat med för hög ljudvolym gör mig galen. Om det inte är min egen förstås.
En telefon som ringer får mig att hoppa högt, trudelutten när jag får ett sms skrämmer ibland nästan livet ur mig. Skrammel och skrik från dom jag kallar ”min tärande sektor” får mig att vilja mörda. Lätt överdrift förstås. Jag kommer inte att mörda någon.

Jag tror att känsligheten för ljud är vanlig hos utbrända människor.


När blivit riktigt sjuk för flera år sedan och behövde all vila jag kunde få blev en släkting allvarligt sjuk.
Flera gånger ringde man från sjukhuset på natten och ville att vi anhöriga skulle komma in för nu var läget allvarligt. Och det var bara att kasta sig ur sängen och åka.

I fortsättningen vaknade jag ofta av att jag trodde att telefonen ringde. Tillslut satt jag i sängen och vågade inte somna av rädsla för att telefonen verkligen skulle ringa..


Det här är många år sedan det började. Och enligt många experter går ju utbrändhet/utmattningsdepressioner över.
Efter två år var man visst frisk igen hörde jag senaste experten säga med stor pondus.
Men vissa saker tycks vara svårare att slippa.



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2006-10-16 07:40:15

Det där känner jag igen, minsann. Jag lider av alla oljud som är för jämnan. Överkänslig och retlig säger omgivningen... men jag lider verkligen.

Postat av: Li

Publicerad 2006-10-16 10:09:07

Jag gillar inte heller plötsliga ljud. Hatar mobilljud, telefoner och ringklockor. När jag bodde hos föräldrarna hade de en hemsk ringklocka. Ungefär samma ljud som när man svarar fel i frågesporter.

Postat av: Magda

Publicerad 2006-10-16 10:59:16

Sömnen kan verkligen bli förstörd. Jag tappade min goa sömn för 16 år sedan när jag väntade mitt första barn. I vecka 19 började han röra sig i magen och jag kunde omöjligt sova. Sedan dess har sömnen varit ganska knagglig.

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-10-16 17:55:04

Jag är inte utbränd men har helt klart svårt för höga ljud. Fast det är en sanning med modifikation. För vissa ljud gillar jag och då gör det inget om det är högt.
Däremot så skär det i mina öron när jag lägger ner bestick i lådan. Fast inte jämt men väldigt ofta.

Postat av: annalena

Publicerad 2006-10-16 18:43:27

Jag är utbränd eller som min man säger "jag missade dörren" Har varit det sen 2000. Jag har definitivt svårt för vissa ljud.
Men jag reagerade på att någon läkare sagt att man blir frisk på två år. Det kanske stämmer, men det är bara om allt flyter på och man får all hjälp man kan få. Att man överhuvudtaget inte utsätts för någon stress. Jag tror aldrig man blir helt bra, men man kan lära sig leva med det och tolka varningssignalerna i tid.
Jag har ett ganska bra liv nu, men märker att så fort jag hamnar i en stressad situation så kommer panikångesten och jag är i taket. Då tar det ett tag innan jag kan gå ner i varv och bli lugn igen.
Det är inte meningen att skrämma dig och jag tror att det beror på individen. Men jag tycker inte allt är negativt med att bli utbränd. Jag har lärt mig otroligt mycket om mig själv. Jag har även börjat ta hand om mig på ett annat sätt.
Ha nu en riktigt bra kväll och ta hand om dig, annaLena

Postat av: Darkangel svarar Nina på Johangården

Publicerad 2006-10-16 19:28:44

Det är så skönt när det blir helt tyst.

Postat av: Darkangel svarar Li

Publicerad 2006-10-16 19:29:32

Jag kan få hjärtklappning när jag hör en ringklocka på tv. Knäppt eller...?

Postat av: Darkangel svarar Magda

Publicerad 2006-10-16 19:30:37

Det är verkligen svårt att komma tillbaka till en god nattsömn.

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2006-10-16 19:31:16

Viss musik vill jag höra på hög volym! :)

Postat av: Darkangel svarar annalena

Publicerad 2006-10-16 19:36:21

Oh, du skrämmer inte mig alls. Jag blir bara glad att du berättar.
Jag blev sjuk 1995 (inte bara utbrändhet utan också en reumatisk sjukdom) och har aldrig kommit tillbaka riktigt. Har jobbat i perioder men nu har jag sjukersättning (sjukpension med ett finare ord).
Den expert jag skriver om var en läkare som jag träffade under en period. Hon hade sin uppfattning väldigt klar för sig. Men jag ser ju också att verkligheten ser annorlunda ut än hennes teorier om utbrändhet.
Att ta hand om sig själv är viktigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela