Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Mer om boken

Publicerad 2006-10-15 04:08:22 i Min hälsa,

sömn


En ny sak har jag också lärt mig om sömnstadier.
Jag brukar ibland vakna och känna mig förlamad.
Jag försöker tända lampan men upplever att jag inte kan röra mig.
Jag kämpar förtvivlat för att vända mig i sängen men det är omöjligt.
Försöker flytta en arm men armen är helt bortdomnad.
Efter en stund vaknar jag på riktigt och jag har själv trott att jag drömt att jag var vaken. Var lite skrämmande första gångerna det hände men nu har jag vant mig.
Nu har jag lärt mig att det kallas ”spontan sömnförlamning”. Det beror på att man vaknar under REM-sömnen när musklerna är ”förlamade”.
Att musklerna är låsta under REM-sömnen beror på att vi är rätt våldsamma i det drömstadiet.
Men eftersom vi inte kan röra musklerna så kan vi inte leva ut våra våldsamma drömmar.
Smart va?



Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Postat av: Magda

Publicerad 2006-10-15 10:15:55

Jisses... och när det händer på dagtid så betyder det att jag egentligen sover REMsömn då?

Kroppen är sannerligen smart utformad. Tänk om min kropp kunde ge sig på bantning utan att blanda in mig...

Postat av: SoP

Publicerad 2006-10-15 22:23:52

Urs- det där är otäckt, har hänt mig många ggr- på sitt vis tyvärr inte nuförtiden- jag hinner nästan aldrig ner i REMsömnen :-/ drömmer så sällan så jag saknar det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela