Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Valpar hos Mumma

Publicerad 2006-10-05 13:25:59 i Hunden Mumma,

6686 2                6703 2

Vi har valpar igen. Mumma är verkligen produktiv på det området.
Mamman är en svensk lapphund och pappan är en…? Ja, vadå?
Men hon håller sig till samma pojkvän. För valparna ser likadana ut i varje kull.

Visst är dom söta? Eh, … gula?

Dom fostras hårt för just nu är mamma Mumma ute och leker med grannen. Snart ska hon gå på promenad med mig. Då struntar hon i dom små illgula skrikhalsarna.
När vi kommer hem har hon en mysstund i soffan med valparna och på kvällen är det viktigt att alla får följa med till sovrummet. Men även på natten tröttnar hon på att ligga i sängen med pipdjuren. Undrar om hon litar på att jag sköter om dom? Förmodligen.

Hon bäddar noggrant åt valparna. Överallt. Mumma sparkar undan mattor på golvet. Hon puffar bort kuddar och täcken i sängarna. Hon släpar tigerfällen i svansen och knuffar bort dynan som ligger under tigerfällen. Sen blir hon svettig och andfådd. Sätter sig ner och vilar. Går och dricker vatten. Men ser ganska nöjd ut. Jag ser också nöjd ut för hon har ännu aldrig förstört något under sitt ivriga bäddande. Och om några veckor går skendräktigheten över. Då flyttar valparna.

Kommentarer

Postat av: MyyZz

Publicerad 2006-10-05 13:37:56

*skrattar* de är ju för mysiga våra djur. Jag har ju turen att fått uppleva bäbisar på riktigt :-) Men iofs .. så tycker jag att Mummas bäbisar är jättejättefina:-) Lite ohåriga kanske.

Har jag frågat tidigare kankse .. men hur kommer det sig att hundar (eller bara Mumma) blir skendräktiga då och då? Katter blir det väldigt väldigt sällan eventuellt om de är parade och det inte finns några riktiga.

Nyfiken i en strut Myy:-)
*kram* pussa lite på mamman från mig oxo:-)

Postat av: SoP

Publicerad 2006-10-05 17:51:01

*skrattar* ja man måste ju lé med hela kroppen så igenkännande-- de är ju så goa när de buffar runt o boar o har sig--:-) Mammas pudel hade en valp också-samma färg som Mummas men såg ut som en känguru- Hunden vi hade "när jag var liten" hon var amma åt kattans ungar två ggr om året o var lyckligast i världen-- ;-)

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-10-05 20:47:47

Men oj...har Mummagumman fått "valpar" igen. Tycker det var ganska nyss hon hade en kull :O)
Löper hon mer än 2 ggr per år??

Postat av: Mie*

Publicerad 2006-10-06 00:25:24

Vilken tur att det finns "adoptiv" valpar;-) Det låter så gulligt när du berättar! SKöt om er och valparna;-)

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2006-10-06 03:57:47

Egentligen vet jag inte varför tikar blir skendräktiga.
Men jag läst någonstans att det beror på att om alfahonan i en flock dör så ska andra tikar kunna föda upp valparna.
Borde kolla upp det där!

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2006-10-06 04:00:16

Mumma har bäddat och burit valpar tills hon blev alldeles trött. Hon har bäddat min säng! :)

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2006-10-06 04:01:00

Nej, hon löper två gånger per år. Och blir skendräktig varje gång! :)

Postat av: Darkangel svarar Mie*

Publicerad 2006-10-06 04:01:38

Gula pipdjur är toppen! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela