Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Deckare är bra!

Publicerad 2005-11-11 01:03:58 i Böcker,

Anna ville ha en boklista. Här kommer en lista med några favoriter som jag läst ganska nyligen.
Bara deckare förstås.

Leif GW Persson- Linda – som i Lindamordet. Vår egen favoritslusk.

Michael Connelly – Fällan. Med favoriten Harry Bosch i spåren på en seriemördare.

Val McDermid – Andras plåga. En bok där Tony Hill och Carol Jordan arbetar tillsammans igen. Har sänts en tv serie i flera avsnitt där samma par utreder fall.

Patricia Cornwell – Flyg fula fluga, Trace och Predator. Hennes böcker om rättsläkaren Kay Scarpetta är mina absoluta favoriter. För alla som vill ha spänning och en grundkurs i hur rättsläkare arbetar.

Box 21 – Anders Roslund och Börje Hellström. Svenska författare skriver om trafficking.

Anne Holt – Det som aldrig sker. Norska deckardrottningen. Personligen gillar jag hennes böcker om Hanne Wilhelmsen bättre.

Arne Dahl – Mörkertal.

Helene Tursten – Eldsdansen. Gillar hennes serie om kriminalinspektör Irene Huss.

Åke Edwardson – Rum nummer 10. Erik Winter grubblar vidare. Blir lite trött på boken. Har faktiskt inte läst slutet ännu. Kommer alltid någon ny bättre bok.

Camilla Läckberg – Stenhuggaren.

Anna Jansson – Svart fjäril. Har inte läst den boken ännu.

Henning Mankell – Kennedys hjärna. Inte läst den heller.


Har just beställt några nya böcker som verkar lovande:

Kajsa Ingemarsson – Den ryske vännen. Hon var i tv med GW Persson och pratade om boken. Har tydligen jobbat åt SÄPO. Borde veta vad hon skriver om.

Giles Blunt – Schamanen.

Grete-Lise Holm – Krigsbarn. Dansk författare med en lite äldre cool journalistdam som huvudperson.

Verkar som om jag läser ganska mycket!
Sover förstås inte så många timmar per natt.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-11-11 07:11:17

Åh tack! Ska skriva ner dem och ha dem i plånboken

Postat av: MyyZz

Publicerad 2005-11-11 10:56:45

Hmm Har Giles Blunt kommit ut med en ny .. när kommer den i pocket tro .. *fattig flicka* jag köper alla mina böcker i pocket....Har ju inte råd med nåt annat.

Jag håller med dig, många av dem du skrev är jättebra .. ska kankse prova nåt oprovat oxo :-)

*kram*

Postat av: MOCCA

Publicerad 2005-11-11 17:52:33

Massor av bra tips! Är liten nyfiken på KI:s bok varför var den bra? Är lite sugen på att läsa den. Gillar dom andra böckerna hon har skrivt. Speciellt då: "Små citroner gula" håller den här samma höga nivå?

/M

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-11 19:12:08

Re Anna:
Studierna först.
Sen var det anställning på aftonbladet va?
Sparka ut EvaEmma. Please!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-11 19:14:22

Re MyyZz:
Tur att böckerna kommer ut i pocket snabbt nu. Jag kollade inte på bokus om den fanns som pocket.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-11 19:17:29

Re MOCCA:
Jag har inte läst små citroner gula. Bara hört att den är bra.
Men hon var på tv samtidigt som min favorit GW Persson. Det gjorde mig intresserad. :)
Så lät det lite spännande att hon faktiskt hade jobbat på SÄPO.
Har inte fått boken ännu. Men snart!

Postat av: Lena

Publicerad 2005-11-11 19:17:46

Imponerande lista...hörde Kajsa berätta om sin senaste, den verkar mycket intressant...

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-11 19:28:11

Re Lena:
Den verkar klart intressant.

Postat av: Ca

Publicerad 2005-11-26 02:28:55

De flesta är gemensamma favoriter!!!
Rekommenderar även jag.
Bra urval..... :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela