Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Jag är utvald

Publicerad 2007-02-08 13:56:01 i Hälsa och ohälsa,

Statistiska centralbyrån förgyller min dag. Inte.
Jag har fått ett brev med frågor från SCB.

Så här skriver dom:
”Allt fler människor har blivit långtidssjukskrivna. Vi behöver lära oss mera om hur hälsan och livssituationen utvecklas i olika grupper i samhället. Syftet med denna undersökning är att skaffa oss underlag till hur insatserna från försäkringskassan, hälso- och sjukvården och arbetslivet kan förbättras.

Vi ställer därför frågor dels till långtidssjukskrivna, dels till en jämförelsegrupp ur befolkningen.
Du tillhör jämförelsegruppen…

Jag tillhör alltså jämförelsegruppen. Intressant.
Jag trodde att jag var utvald p.g.a. min sjukersättning. Så fel jag hade. :)

Men jag är så trött på alla undersökningar om långtidssjukskrivna.
Jag är så trött på alla förutfattade meningar om långtidssjukskrivna.

Jag tror att jag har svarat på minst 10 olika enkäter tidigare.
Med samma typ av frågor.
Frågor om mediciner, besvär, utbildning, inkomster…

Jag vill inte svara på fler enkäter.
Jag vill se resultat från tidigare studier först.
Jag går ut i strejk.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2007-02-08 16:19:04

Ursäkta om jag är närgången, men vad är du sjukskriven för? Alltså är det en skada eller olycka eller liksom medfödd sjukdom som har gjort dig sjuk?

För övrigt så tycker jag att attityden mot både sjukskrivna, arbetslösa och förtidspensionerade blir läskigare och läskigare. Undrar om Anders Borg och Sven-Otto Littorin verkligen sover gott om nätterna...

Postat av: SoP

Publicerad 2007-02-08 17:04:30

"jämförelsegruppen"-? ? så du är frisk! *jubel* :-/

Postat av: Anne-Maj

Publicerad 2007-02-08 19:08:38

Fy f*n varför fick jag inte enkätet?? *Grrrr* Jämförelsegruppen med vad? :-(
Jag hatar enkäter!!!! Men svarade på en i går, för ovanlighetens skull. Det var just om min dövblindhet, men vissa frågor var lite knäppa och dålig formulerat.

Postat av: Gunnel

Publicerad 2007-02-08 19:25:09

Jag gillar inte heller enkäter...men när dom dimper ner gör jag min plikt. Jag har väldigt svårt för att bara slänga iväg dom...då kommer mitt dåliga samvete fram...dumt eller hur!!

Postat av: MyyZz

Publicerad 2007-02-08 19:28:55

Det är väl bra .. så du vet att du är frisk menar jag. Vilka TÖNTAR .. .-)
Jag är sån så att jag svarar när det kommer nåt sånt, jag får nästan aldrig men det händer.

kramen... föresten ... vill du inte vara med ring och säg det... "ta bort mig från era listor"

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2007-02-09 04:37:16

Först var det en skada i nacken som gav svår smärta. Sen fick jag en reumatisk sjukdom. Sen...
Åh, jag har så många diagnoser nu. :)

Jag tror inte att politiker på den nivån sover dåligt. Dom tror på det dom gör.

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2007-02-09 04:38:16

Nejdå.
Man kan vara sjuk i jämförelsegruppen också. Haha!

Postat av: Darkangel svarar Anne-Maj

Publicerad 2007-02-09 04:39:03

Jag skulle gärna överlåta frågorna... :)

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2007-02-09 04:40:54

Forskare får räkna med att folk inte svarar.

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2007-02-09 04:42:20

Jag får ofta såna här skitfrågor.
SCB verkar gilla mig. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela