Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

D.A.P. is da shit?

Publicerad 2007-01-26 01:33:27 i Lite av varje,

Har någon testat D.A.P?
Det lät så fint när veterinären beskrev vad D.A.P. var.

Jag såg genast möjligheterna.
Min sömn kommer att bli lugn och skön. Jag kommer att bli harmonisk.

Nu var det egentligen hunden som skulle bli lugn och harmonisk.
Hon var rädd när det rasade snö från taket här. Sprang runt och flåsade och höll mig vaken.
Så vi diskuterade olika alternativ för att hon skulle få lite lugn och ro när det händer igen.
Finns piller som nödlösning. Jag är inte så road av att ge hunden piller.

Men sen kom informationen om D.A.P. bollen.
En D.A.P. boll  innehåller feromoner.
Man pluggar in prylen i ett vägguttag och sen utsöndras ett syntetiskt feromon som gör hunden lugn.
Ja, det finns lugnande feromoner.

Jag trodde att feromoner hade en helt annan effekt. När det skrivs om feromoner i seriösa tidningar som… Aftonbladet… brukar det handla om allt annat än lugn och ro. :)

Men jag var dåligt påläst när det gäller D.A.P.
D.A.P. betyder Dog Appeasing Pheromone. Feromonet är artspecifikt och fungerar naturligtvis bara på hundar.
Enligt vår veterinär så tar det tid innan hunden känner någon effekt så det här är inget för Mumma. Hon är en trygg tjej i vanliga fall.

När jag läser lite på internet får jag intrycket att D.A.P. fungerar direkt.
Det finns både som spray och som doftavgivare.
Används för att bryta ångest- och stressrelaterade tillstånd hos hundar. Rädsla för fyrverkerier, överdrivet skällande m.m.

Jag hittade ingen direkt seriös sida om D.A.P. utan mest reklam från läkemedelsföretag.
Det finns syntetiska feromoner framställda för katter också. Förstås!

Om någon har testat att använda feromoner för att lugna sin hund eller katt får ni gärna berätta.

Om någon har testat syntetiskt framställda feromoner på sig själv så…
Jamen, för all del. Berätta om det också. Jag är generös idag.

Kommentarer

Postat av: SoP

Publicerad 2007-01-26 05:04:14

jag har läst om kattferomonerna- att de använder ansiktsferomonet för att lugna katter, o t.ex spraya där katter märker revir, tydligen ska inte en katt kissa där det är just ansikts- men vete 17, katter gör sällan som de ska tycker jag. jag läste om det iom att Stella är så väldigt åksjuk. vad jag förstod så är kissferomon en varningssignal, men ansikts är ett "snällferomon"-nu ska jag ta mina av alla de slag o lägga i bädden ihop med mig !

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2007-01-26 08:52:21

Jag har också funderat på D.A.P men har ännu inte kommit mig för att ta reda på mer. Borde kanske ha det till min smällarrädda tik och till påsk är det väl dags med smällandet igen, antar jag.

Vad kostar D.A.P?

Postat av: MyyZz

Publicerad 2007-01-26 09:27:56

Det finns samma sak för katter ... Det fungerar jättejättebra och direkt. Jag har använt det på utställning nån gång när nån katt har varit orolig, det bidde stor skillnad. + att Chriz inte markerade lika hysteriskt som han brukade göra om jag sprayade buren med kommerinteihågvaddeheternuju!;.) På katt funkar det iaf utmärkt.

Postat av: Paula

Publicerad 2007-01-26 17:21:56

Det var intressant att läsa! Hade jag ingen aaaning om...Önskar dig en trevlig helg!

Postat av: Gunnel

Publicerad 2007-01-26 19:05:49

Jag har använt det på Adina förra nyårshelgen, alltså inte den senaste. Jag pluggade i den i väggen 10 dagar innan nyår (hon är rädd för smällare). Hon var lugn sen om det berodde på DAPen eller om det var för hon hade valpar det vet inte jag.

Sen har jag använt det på katterna också...bl.a när vi flyttade in till Västerås och det tog dom med ro.

Vad jag kan säga är att jag har inget negativt att säga om DAPen iallafall.

Postat av: MyyZz

Publicerad 2007-01-26 22:20:27

Feliway, det tog hela dan att komma på det:-)

Postat av: Malle

Publicerad 2007-01-27 12:14:35

Spännande läsning, trodde åxå att feromoner gjorde en vild och....kåt typ ;)

Postat av: Nina och Elvis

Publicerad 2007-01-27 20:31:31

Vi använde DAP när Elvis flyttade till Stockholm. Det gick jättebra. Han var jättelugn i den nya lägenheten direkt. Lugnare än hemma faktiskt. DAPen fick sitta i två veckor innan han flyttade.

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2007-01-29 00:49:11

Jag läste också om kattferomoner...

Postat av: Darkangel svarar Nina på Johangården

Publicerad 2007-01-29 00:51:08

Vet inte vad det kostar.
Finns mängder av företag på internet som säljer prylarna.
Jag skulle nog prova om jag hade en hund som var rädd för smällare.

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2007-01-29 00:52:25

Intressant!
Får nog testa om Mumma blir så här rädd igen.

Postat av: Darkangel svarar Paula

Publicerad 2007-01-29 00:52:59

Jag hade aldrig hört talas om DAP.

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2007-01-29 00:54:10

Bra att veta!
Verkar vara ett bra alternativ till piller.

Postat av: Darkangel svarar Malle

Publicerad 2007-01-29 00:55:10

Det är nog bara människor som blir det. Eller...?

Postat av: Darkangel svarar Nina och Elvis

Publicerad 2007-01-29 00:55:44

Det låter ju hur bra som helst.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela