Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Det gick ju bra

Publicerad 2007-01-11 01:17:34 i Hunden Mumma,

Vi åkte förstås till djurkliniken.
Proverna var helt normala. Min leverstatus är helt normal. Nej, förlåt. Nu blev det fel. Mummas leverprover var helt normala.


Vi hade inte vår vanliga veterinär utan det var en främmande dam som ropade upp Mummas namn när vi satt i väntrummet. Jag tänkte att det är väl okej. Om proverna visar något onormalt kommer jag att vilja diskutera med ”vår” veterinär men nu kan väl någon annan få kolla hunden.

Jaja, hon var så trevlig men jag är van vid den vanliga veterinären. Eller också är det så att hon är van vid mig. :)

Nu blev det lite konstigt för den nya började prata om vad man gör om proverna är onormala redan innan proverna var analyserade. Inte bra.

Jag blev så stressad av det så jag började ställa frågor som jag redan visste svaret på.

Kan hundar få irreversibla leverskador av medicinen, frågar jag.
Gud, så dumt. Det vet jag ju redan att dom kan få.
Och den trevliga veterinären börjar en evighetslång utläggning om vad man gör då. Bla bla bla… och jag blir ännu mer stressad.

Jag blev så stressad att jag lyckades glömma bort att be veterinären undersöka öronen på hunden. Mumma har kliat sig lite i ett öra och även om jag tar min nya Clas Ohlson-ficklampa och lyser allt vad jag kan så ser jag inte särskilt långt in i hundens öron.


Mumma fick ha munkorg på sig när det blev dags för provtagning. Det har hon aldrig haft förut. Hunden såg lätt förvånad ut. Men lyckades krångla sig ur munkorgen i en flygande fart.
Jag vet inte vem som blev mest förvånad. Mumma, jag eller djursjukvårdaren? På med munkorgen igen och så fick jag våldhålla Mumma medan djursjukvårdaren letade efter ett kärl att sticka i.
Mumma brydde sig inte om själva provtagningen men usch vad otäckt det var när dom rakade bort håret på hennes ben. Och fy vad hemskt det var när dumma matte våldhöll henne.

Men vi överlevde.

Och provsvaret var som sagt normalt.

Kommentarer

Postat av: Aradil

Publicerad 2007-01-11 01:25:39

Vad skönt att det gick bra och att proverna var normala. :D

Postat av: Ca

Publicerad 2007-01-11 01:50:15

Man ÄR glad då det blir bra svar på "proven"... Bland det värsta som finns är om de är sjuka. Min "dam" börjar bli lite överårig nu så nu måsta jag börja "tänka vissa tankar"....Hmmm.... DET är inte kul, men ack så naturligt. *suck*

Postat av: SoP

Publicerad 2007-01-11 04:33:22

När Stella skulle ta ett blodprov så rakade veterinären INTE tassen- o jag blev så förvånad för det hade blivit gjort flera ggr förut- nej sa hon, hittar man kärlet ändå är det onödigt att skrämmas med rakapparaten! Me love! Skönt att proverna visade sig ok på Mumma :-)

Postat av: Anna

Publicerad 2007-01-11 05:49:31

Åhh så skönt att det gick bra!! Usch gillar inte när då tvångshåller djuren men ibland är man ju tvungen...*kram* pöss på Mumma!!

Postat av: Laddy

Publicerad 2007-01-11 10:47:23

Åh, så skönt att provsvaren var bra!

Postat av: Matildas fikarum

Publicerad 2007-01-11 11:34:17

Stackars små raringar till hundar och katter som inte riktigt vet varför det måste hållas fast. Åh, vad oroliga de ska vara. Skönt att det gick bra!

Postat av: Mocca

Publicerad 2007-01-11 12:26:16

Usch, stackars Mumma :(
Men skönt att höra att hon hade normala levervärden.

Postat av: MyyZz

Publicerad 2007-01-11 13:45:30

Skönt att allt är ok .. och ja, jag håller def med dig om att "min egen" veterinär är bäst... man kan ju inte börja prata om massa om innan man vet hur det är ... jag förstår att du blev stressad. Jag kan inte riktigt se framför mmig att Mumma skulle behöva munkorg ...

jaja ..

kramen

Postat av: Linda

Publicerad 2007-01-11 13:46:14

Vad skönt att allt är väl. Tvångshålla kan vara lite bökigt. Jag har lärt mig att slappna av och låstsas som om vi ska göra nåt annat när jag tvångshåller, då går det bättre för djur känner ju minsta lilla oroskänsla man har. Katter kan bli ganka hala när dom inte vill, hihi. Jaja, skönt att allt gick bra för er :) Kram!

Postat av: Anne-Maj

Publicerad 2007-01-11 19:20:56

Du väcker minnen från veterinärbesöken vi gjorde och min praotid... Det är skönt att det är okej med Mumma. Men vad du tokstressade:-)

Postat av: Gunnel

Publicerad 2007-01-11 22:01:32

Så skönt att allt var bra med värdena. Det där med munkorg fattar jag inte riktigt. Veterinärerna som jag har anlitat frågar alltid hur hundarna brukar vara. Sen får dom lita på matte...hundar blir lätt stressade att få något över nosen som dom inte är vana vid

Postat av: Darkangel svarar Aradil

Publicerad 2007-01-12 00:54:46

Det var en lättnad!

Postat av: Darkangel svarar Ca

Publicerad 2007-01-12 00:55:33

Ett hundliv är så kort. Tyvärr.

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2007-01-12 00:56:40

Den veterinären skulle jag gilla också!

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2007-01-12 00:57:44

Det var bättre att tvångshålla än att ge lugnande. Tyckte jag. :)
Vad Mumma tyckte...) Tja.

Postat av: Darkangel svarar Laddy

Publicerad 2007-01-12 01:00:31

Ja, det är skönt! :)
Nu kan jag andas ut. Nästan. :)

Postat av: Darkangel svarar Matildas fikarum

Publicerad 2007-01-12 01:01:35

Hon fattar ju inget! :)
Men litar ändå på mig. Tur det!

Postat av: Darkangel svarar Mocca

Publicerad 2007-01-12 01:02:40

Det var mest synd om mig! :)
Jag är nog mer rädd än Mumma!

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2007-01-12 01:03:14

Den vanliga veterinären är superbra!

Postat av: Darkangel svarar Linda

Publicerad 2007-01-12 01:04:00

Det är nog värre att hålla katter. :)

Postat av: Darkangel svarar Anne-Maj

Publicerad 2007-01-12 01:04:54

Jag tokstressar över alla möjliga saker. :)

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2007-01-12 01:10:03

Många på djurkliniker är rädda för just lapphundar. :(
Men Mumma är verkligen snäll. :)

Nu satt tjejen som tog proverna precis framför Mummas nos så jag kan möjligen förstå att hon var lite försiktig. Och hon misslyckades lite med provtagningen.
Jag som jobbat med att ta prover på människor blev irriterad över allt.
Jag kanske ska ha munkorg på mig nästa gång. :)

Postat av: Excessa

Publicerad 2007-01-12 18:53:19

Åh, så glad jag blir för Mummas, och Din, skull att proverna var bra :)
Förstår stressen o glömskan.. när man är orolig för det bästa man har så hoppar alla grodor man, jag, har ur mun.. Jösses vilka tokiga frågar jag ställt ibland.. *s*

Postat av: Darkangel svarar Excessa

Publicerad 2007-01-13 03:11:11

Därför är det skönt med vanliga veterinären. Hon vet hur jag är. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela