Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Hälsporre. Nej, nej och åter nej!

Publicerad 2005-08-15 18:58:42 i Hälsporre,

Ett inlägg om Plantar Fasciit igen.


Tidigare inlägg och kommentarer om denna ytterst plågsamma åkomma finns nu samlade under en rubrik. Se Hälsporre!

 

  • Undvik att gå barfota mycket. Varken inomhus eller utomhus.

  • Leta efter en sjukgymnast som är duktig på fotskador, idrottsskador eller liknande. Dom kan tipsa om olika typer av stretching som kan lindra. Töj på både inre och yttre vadmuskeln efter promenader.
    Finns sjukgymnaster som ger olika typer av behandling t.ex. ultraljud.

  • Prova att tejpa foten enligt den bild som jag skickar med. Ber om ursäkt för att bilden är dålig. Min egen kopia är tyvärr inte mycket bättre.
    Jag har fått bilden av en sjukgymnast som jobbar på min vanliga vårdcentral.

    Sporttejp för att tejpa hälen finns både på Apoteket och i olika sportbutiker.
    Håll foten i 90° vinkel för att få full rörlighet sen när ni börjar gå igen. Tejpa så hårt det går utan att det börjar stasa.
    Jag tycker att det ger bra stabilitet vid promenader.

    Alla som följt friidrotts-VM vet att tejpning är en hel vetenskap. Men även vi som inte är friidrottare har nytta av kunskaperna från deras värld.

  • Det stämmer att det ofta gör ont när man ska komma igång från vila till aktivitet. Morgnarna kan vara riktiga rysare.
    Värm upp med lite cirkulationsträning för foten på morgonen innan ni kliver upp ur sängen. Sträck och knip med tårna. Rör fotleden upp och ner.
    Massera gärna små fossingarna. Är mycket skönt!

Beväpna er med tålamod! Kan ibland ta lång tid innan det blir bra. Hälsporre kommer ofta tillbaka igen. Man får fixa och trixa så mycket det går för att få smärtlindring. Men så kommer dom där dagarna när det plötsligt känns bra!

Hör av er med mer frågor om jag varit oklar.

Berätta hur det går!

Kom med mer tips!

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2005-08-19 13:19:12

Ajajajaj...hälsporre!!
Det drogs jag med hela förrförra året. Min man ledsnade på mig och mitt onda, så han skjutsade mig till Olmed där jag fick prova ut hålfotsinlägg. Det tog ungefär ett år innan jag blev helt bra i foten.

Det som hade förorsakat det onda var ett par nyinköpta vinterstövlar som helt enkelt var för mjuka. Skor måste ha mer stabilitet så att de stödjer foten.
Såna där "flip-flop"-tofflor många har om somamren är rena döden för fötterna. Det är som att be om att få hälsporre.

Postat av: christina

Publicerad 2007-02-05 17:19:34

Tack för all upplysning jag fått för/ emot min hälsporre. Och att du visat din bild på hur man tejpar.Ska testa det nu,för det är ingen höjdare att gå med en ond häl. Det GÅR ju inte att gå som folk.Nu har jag letat på nätet och hittat så mycket tips om detta elände så jag är nöjd just nu,

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-02-13 09:17:03

intressant läsning
finns det någon länk till bilden?

Postat av: Darkangel

Publicerad 2007-02-13 15:57:19

Går också att välja kategorin Hälsporre.
Längst upp till vänster. *pekar*
Där finns alla inlägg samlade om detta område. :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-02-23 04:51:48

tackar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela