Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Känner du dig konstig?

Publicerad 2005-08-10 04:19:09 i Hälsa och ohälsa,

Läser i flera bloggar att många människor som blivit sjuka, framförallt utbrända, känner sig konstiga.

Ja, jag fortsätter att använda ordet utbränd även om det säkert inte är den rätta diagnosen för dagen. Men det skiter jag i! Alla förstår vad ordet utbränd betyder. Hur många vet vad utmattningsdepression är?

"Gått in i väggen" är en mycket bra beskrivning. Jag har hört många skratta åt det uttrycket. Särskilt alla olidligt präktiga människor som aldrig stannade hemma från jobbet ens en enda dag under minst 40 års arbetsliv

 

Men det är nog så det känns. "Gå in i väggen!"

 

Nu tillbaka till att många känner sig så konstiga. Trötta, ledsna och missförstådda av omgivningen. Det är svårt att själv förstå vad som händer med kroppen och hjärnan när man "gått in i väggen". Hur ska då omgivningen förstå? Arbetskamraterna eller arbetsgivaren?

 

Men konstiga är ni inte. Efter att ha jobbat i sjukvården och själv varit sjuk så är det inte mycket som jag tycker är konstigt.

 

Det var när jag åkte på en rehab-resa till Spanien och träffade andra som också var sjuka, som jag slutade att känna mig konstig. Vi hade alla våra olika sjukdomar. Utbrändhet var ingen stor diagnos då. Utan vi hade nack- och ryggsjukdomar. Whiplash skador och reumatiska sjukdomar. Men i stort sett alla hade upplevt samma sak. Att dom kände sig konstiga.

 

Ni som tycker att era symtom är konstiga. Ni som känner er konstiga, annorlunda, trötta och ensamma.

Berätta för mig hur ni känner! Skriv till mig och berätta!

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-08-10 04:44:26

Hej! Ja jag känner mig absolut konstig, även om jag inte riktigt vet om det är utbränd jag är.. (det kanske man inte kan vara när man jobbar några sporadiska nätter i månaden..) Men absolut, känner igen det där med tröttheten, men har även likgiltighet och en vilja av att bara sätta mig i ett hörn, eller i en skog och skrika.. Knasig kanske..

Postat av: Nina

Publicerad 2005-08-10 20:56:16

Här är en av de konstiga människorna... jag som utbränd (utmattningsdepression) är mycket suspekt. Ingen kan förstå hur det känns. Man får ibland höra "ja, jag var utbränd i tre veckor och nu arbetar jag som vanligt igen och har massor med annat utanför arbetet". Ridå.

Jag är konstig, trött, lessen, uppgiven, arg, nollställd, dum i bollen, minst sagt korkad ibland (något som jag i vanliga fall definitivt inte är), hittar inte til olika ställe i stan (senast idag - skulle till länsmuseet min hittade inte dit där jag varit många gånger), lättstressad, förvirrad, långt nere i skoskaften... osv osv osv i all oändlighet.

Det jag gillar mest av allt nu är att skriva, fotografera, hålla på med hundarna, ha tyst och lugn omkring mig och minimalt med ljud, läsa ostört...

Kan inte längre göra mer än en sak samtidigt... knappt ens det. Kan inte laga annat än mycket enkla rätter... har varit duktig på matlagning. Är okoncentrerad och vimsig, tappat trådar och ord... listan kan bli hur lång som helst.

Vill du veta mer så fråga.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-10 21:09:24

Re Anna:
Jag tror att jag har suttit i ett hörn av ren trötthet.
Definitivt knasig jag också.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-10 21:21:42

Re Nina:
Ja, suspekt brukar många tycka att man är! Numera bjuder jag på det.

Men det är förvirrande med alla reaktioner från både kroppen och hjärnan.

Vill absolut veta mer!
Läser din blogg och känner igen mycket.

Min vovve blev räddningen för mig! Är ljuvligt med en söt hund som ger så mycket. Hon tycker ju bara att det är skönt att matte är hemma mycket.

Postat av: Malle

Publicerad 2005-08-30 16:09:50

ja nog e man konstig alltid. Panikångest har/hade jag.......(ganska bra för tillfället)....iallafall...visst blir man missförstådd.......och på mina gamla mediciner och i alla förvirring har jag gjort mycket suspekta saker som att stå i hallen med skorna på och varit tvungen att kolla UNDER skorna för att avgöra om jag e på väg ut eller har varit ute! (minne, hallå!!!) Eller ställt in brödrosten i kylskåpet och så.........;)ligga ihoprullad i soffan och darra av skräck var åxå en favvis när jag var som sämst.....sjukgympa funkade inte...mediciner var tillfälliga uthärdnings-räddare ........islutändan endast terapi har hjälpt mej. Hejja tarapi! Kram M

Postat av: Luran

Publicerad 2007-02-24 14:24:17

Å va skönt att läsa att man inte är konstig!!!
Det är så svårt att förklara för folk hur det är, jag tror att om man inte varit där så har man svårt att förstå. Vissa förstår allt, tror dom, men just detta är så svårt.
Jag fattade inte vad som hände när jag blev sjuk, jag som alltid varit en väldigt aktiv människa och haft massor omkring mig hela tiden. Sen gick dte bara inte.

Tack för din blogg.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela