Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Hälsporre bättre av värmen?

Publicerad 2005-07-13 23:36:46 i Hälsporre,

En annorlunda sak har varit bra för mig under värmeperioden. Jag har vilat foten och under några veckor sluppit mina problem med Hälsporre. Vi som har problemet vet hur smärtsamt det är. Låter lite banalt för många när jag berättar att jag har så ont i hälen att jag knappt klarar av att sitta på en stol och vila hälen mot golvet. Måste lägga upp ena benet över det andra för att avlasta hälen. Men så är det. Hälsporre eller Plantar Fasciit som skadan heter på latin gör ont! Helvetes ont!

Hela kroppens tyngd vilar ju på fötterna när man står och går. Så särskilt banalt känns det inte.

Har man dessutom hund så sitter man inte bara på en stol. Man går promenader. Varje dag. Endast magsjuka eller hög feber räcker som ursäkt.

Jag hade ont till och från i flera år innan jag överhuvudtaget gick till min läkare. Besvären gick över av sig själv från början. Men nu är det värre. Nu är besvären kroniska.

Jag har provat olika typer av behandling och medicinering. Här kommer några tips som jag testat och som kanske kan vara till hjälp för andra som lider av samma problem.

  1. Behandling med NSAID preparat. Jag tar Pronaxen nu. Voltaren är också bra. Kompletterar med Losec för att skona magen.
    Fungerar ganska bra.
  2. Tejpa hälen. Fick lära mig av en sjukgymnast att tejpa hälen hårt med idrottstejp. Man lägger tejpen i en åtta runt hälen.
    Är mycket bra under hundpromenaderna!
  3. Formgjutna sulor i skorna.
    Gå och löp kliniken har gjort avgjutningar av mina fötter så att jag har fått skosulor som passar perfekt till mina fötter. Med korrigering för min hälsporre och överpronering.
    Är helt underbara att ha i joggingskor eller kängor under hundpromenaden. Klarar mig inte utan dom!
  4. Töjning av muskler i vaden och plantar fascian.
    Är skönt efter promenaden.
  5. Behandling hos sjukgymnast med ultraljud på hälen.
    Fungerade inte alls för mig.
  6. Kortisonspruta i hälen.
    Ibland fungerar det. Blir underbart smärtfri. Ibland ingen effekt alls.
  7. Kyla hälen med Coldpack.
    Kan lindra efter promenader.
  8. Rehabprogram med olika övningar som sjukgymnast tar fram. Bl.a. cirkulationsträning och balansplatta. Finns böcker med bra övningar.
    Fungerar så där.
  9. Massera foten för att öka cirkulationen.
    Är ganska skönt i alla fall.
  10. Undvika att gå på hårt underlag längre perioder. Bara gå promenader på sköna mjuka skogstigar.

Prognosen ska vara god för Plantar Fasciit sägs det. Men efter fyra år börjar jag tvivla på det.

Har ni fler tips så hör gärna av er till mig. Finns det någon som har opererat sig?

Kommentarer

Postat av: Gittan

Publicerad 2005-08-10 23:02:56

Hej!
Jag har bara haft hälsporre i en och en halv månad, men det känns som år....Det gör fruktansvärt ont,ändå har jag en ganska hög smärttröskel.Jag jobbar inom vården så det blir mycket gående,plus att jag har tre hundar som kräver mycket motion.
Tänkte prova att tejpa under hälen som du berättade om,men jag förstod inte riktigt hur? Sen undrar jag vad du använder för tejp,vad heter den?
Gittan

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-11 00:45:12

Jag använder vanlig sport tape som finns på Apoteket.

Lägg först ett stödvarv runt främre delen av foten. Ta ny tejp och linda från stödvarvet snett under foten och upp bakom hälen. Runt hälen och snett under foten igen och tillbaka till stödvarvet. Det blir som en åtta under foten.

Tejpa så hårt du kan utan att det stasar. Jag klippte upp tejpen lite från början innan jag blivit van vid rutinen.

Är meningen att tejpen ska hålla ihop hälkudden så att den inte "flyter ut".

Jag har en så bra bild som jag har fått av sjukgymnasten. Men hittar inte den nu. Ska leta mer!
Håll ut så letar jag vidare imorgon.

Jag förstår att det känns som år!

Har själv slarvat med tejpning och stretching den här veckan. Har gått alldeles för mycket på asfalt. Och nu värker foten så enormt fast jag bara sitter stilla i en stol.

Vad har du för hundar?

Pussa hundarna så återkommer jag!

Postat av: Gittan

Publicerad 2005-08-11 02:05:28

Tack Snälla för att du svarade så fort!
Jag har en dvärg-tax,en springer spaniel och en alaska husky.Den sistnämda tog vi hand om för tre veckor sedan,han är nio månader.Vi har även fyra katter så man var lite spänd hur det skulle gå!Men än så länge har det gått bra.....peppar peppar.
Vad har du för hund? Gittan

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-11 20:57:21

Min hund är en svensk lapphund. Hon heter Mumma och är sex år. Söt som socker. Bilder finns på bloggen.

Hoppas att det går bra med tejpningen. Har inte hittat den bild jag söker. Men har inte gett upp.

Postat av: Gittan

Publicerad 2005-08-12 01:43:28

Idag har jag köpt sporttejp,så nu ska jag tejpa om hälen!Ringde sjukhuset för en läkartid,men jag skulle avvakta och äta Ipren i fjorton dagar först.Om det inte var bättre då ,kunde jag få återkomma!Det blir jobbigt när man inte kan gå ut på långpromenader utan att det känns som knivar som skär i foten.Det är tur att jag har en sambo som sköter om hundarna,hon älskar att vara ute och gå i naturen.
Få se om du hittar bilden,men du gav en utförlig beskrivning,så jag försöker......
Ha det så bra! Gittan

Postat av: Jeanette

Publicerad 2005-08-15 11:30:21

Hej
Hittade den här sidan i dag mycket intressant, trodde att jag var ensam om att ha hälsporre.
Jag har haft ont sedan mars månad har varit hos läkare men det finns inget att göra. ilägg i skorna har gått med gymnastig skor hela sommaren, hade några dagar i förra veckan som kändes rätt ok, kändes kontigt när det inte gjorde ont.
Jag har ett stilla sittande jobb och varje gång jag reser mig och ska gå så kör det knivar upp i hälen det börjar kännas olidligt. Är det så det kommer att vara? är det alltid värst att komma i gång. Jag har provat voltaren, ipren och zon men det hjälper inte. Det jobbiga är att jag inte kan gå till jobbet förut gick jag varje dag och det var en härlig promenad. hur länge kan det här hålla i sig.

hälsn
Jeanette

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-15 16:18:15

Re Jeanette:
Hej!
Du är långt ifrån ensam!

Ska försöka återkomma med en uppdatering om hälsporre senare idag. Tror att jag har några svar på hur du kan härda ut.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-15 19:20:10

Re 2 till Jeanette:
Nu har jag skrivit ett nytt inlägg om hälsporre. Hoppas att du hittar något som kan hjälpa!

Alla tidigare inlägg om detta problem finns nu samlade under en rubrik på min blogg http://pyret.blogg.se.

Rubriken är Hälsporre.

Läs och kommentera!

Kämpa på!
/Darkangel

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-15 19:24:00

Re till Gittan igen:
Hoppas att det gått bra med tejpningen. Annars kommer en bild här snart.
Dålig kvalitet men det är det bästa jag kan åstadkomma.

Alla tidigare inlägg om detta ämne finns nu samlade under rubriken Hälsporre på min blogg http://pyret.blogg.se.

Hälsningar Darkangel

Postat av: Jenny

Publicerad 2005-08-18 23:58:44

Hej! Läste era inlägg och förstår er pina. Har själv lidit av hälsporre men fått hjälp av sjukgymnast med tejpning av fötterna. Tejpen sitter ca en vecka sen byter man den. Efter att ha varit tejpad i 4-6 veckor beställer man tid till ortopedtekniska mottagningen som hjälper till med att göra en avgjutning på dina fötter. Har hjälpt mig, hoppas det kan vara till nytta för någon annan!

/J

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-21 20:06:28

Re jenny:
Jag är allergisk mot den tejp jag använder själv.

Blir aningen trött på det här.

Måste leta efter ny tejp i sportbutikerna.
mvh Darkangel

Postat av: Alex

Publicerad 2005-10-01 16:18:44

Jag trodde också jag var ensam. Det är ingen som förstår smärtan i problemet. Jag har haft mina problem i 3 år och jag tvivlar på att någonsin bli av med dem. Jag har gjort ett stort misstag och det var att ta kortisonsprutor vid två tillfällen.Nu efteråt har jag förstått att kortison är katabolt, dvs att det bryter ned fettvävnaden i hälen vilket är illa. Har provat allt från sulor, laser, inflammationsdämpande och bra skor men inget verkar hjälpa. Är det någon som är i min situiation OCH HAR BLIVIT BRA??? Eller kan rekommendera någon som är riktigt duktig på området (helst i Stockholm)??.
Mvh
Alex

Postat av: Alex

Publicerad 2005-10-01 16:18:44

Jag trodde också jag var ensam. Det är ingen som förstår smärtan i problemet. Jag har haft mina problem i 3 år och jag tvivlar på att någonsin bli av med dem. Jag har gjort ett stort misstag och det var att ta kortisonsprutor vid två tillfällen.Nu efteråt har jag förstått att kortison är katabolt, dvs att det bryter ned fettvävnaden i hälen vilket är illa. Har provat allt från sulor, laser, inflammationsdämpande och bra skor men inget verkar hjälpa. Är det någon som är i min situiation OCH HAR BLIVIT BRA??? Eller kan rekommendera någon som är riktigt duktig på området (helst i Stockholm)??.
Mvh
Alex

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-02 00:26:55

Re Alex:
Detta elände.
Jag skriver ett nytt inlägg med några positiva ord.
Allt finns samlat under kategorin Hälsporre i bloggen http://pyret.blogg.se/.
Skriv igen om det blir några problem med att läsa inlägget.

Postat av: Sussi

Publicerad 2006-01-22 15:01:44

Hej, jag har haft hälsporre sedan i somras av och till, har haft konstant ont ca en månad nu efter alltför mycket promenader (älskar att gå långa promenader). Vill varna alla för kortisonspruta, jag fick en sådan i tisdags (fem dagar sedan) och har sedan dess varit tvungen att gå med kryckor på grund av extrem smärta. Hade ont innan, men kunde iallafall gå på egen hand!! Tack för alla tips på den här sidan, ska testa dem och har redan märkt att stretchning gör det mycket bättre. Plus kryckor, eftersom jag då inte behöver gå på tå, vilket jag har förstått gör det än värre eftersom man belastar foten helt fel då.

Postat av: Darkangel svarar Sussi

Publicerad 2006-01-22 23:38:06

Hoppas tipsen hjälper. :)
Tråkigt att du blev sämre av kortisonsprutan. Det brukar ha noll effekt ibland men du hade verkligen otur.

Jag har varit helt smärtfri sen i somras nu. Så det finns hopp!

Postat av: Sussi

Publicerad 2006-01-24 11:53:44

Hej igen! Nu är det mycket bättre, snart behövs nog inte kryckorna mer. Har gjort gipsavgjutningar och längtar tills jag får mina fotbäddar. Vad skönt att du varit smärtfri så länge!! Hoppas det håller i sig.

Postat av: Tomas

Publicerad 2006-03-08 12:57:38

Hej,jag har haft en hälsporre sedan i Somras.Jag kan säga utav allt jag har testat på så har vila och inlägg kombinerat med bra skor varit det bästa.Jag brukar ibland rulla handduk med foten men det har funkat bra så länge det inte blivit för intensivt,stoppa foten i kallt vatten har funkat bra också.Jag undrar om det finns någon som kan rekommendera en bra läkare inom området helst i Stockholmsområdet.
Hoppas Ni med samma symptom blir bättre.

Postat av: Agneta Karlsson

Publicerad 2006-07-05 22:59:51

Hej!
Hittade den här sidan i min frustration av att leta information på Internet om hälsporrar! Tack och lov (eller ska man säga: Hemska tanke! Är det så många som har detta h-vete!) att det finns fler som har hälsporre. Detta har jag dragits med i flera år. Provat flera olika specialgjutna inlägg, antiinflammatoriska mediciner, tejpning, vila, sjukgymnastik men inget verkar hjälpa. Är det någon som läser det här som har genomgått en operation? Snälla, ge mig information om var, av vem och hur. Gick det bra? Hur mår du nu? Läkarna (ortoped) verkar mest rycka på axlarna då inget hjälper och vid min förfrågan om inte det går att operera så är svaret negativt. Är det verkligen möjligt? Att det inte går att operera?

Postat av: Elisabeth Lennartsson

Publicerad 2006-09-07 22:34:40

Hej! Håller fullständigt med er att det är ett helvete, men det är väldigt många som tycks ha ont i fötterna när man börjat prata med folk om hur man mår. Har gjort avgjutning idag av fötterna och nästa vecka får jag hämta inläggen. Hoppas det hjälper,Voltaren och tabletter hjälper inte ett dugg. Hela svampsäsongen är förstörd i år, annars är det det bästa jag vet.Suck!

Postat av: Darkangel svarar Elisabeth Lennartsson

Publicerad 2006-09-08 00:59:23

Hoppas inläggen fungerar! Du måste ju få plocka svamp!

Postat av: Darkangel svarar

Publicerad 2006-09-08 01:01:07

Jag ser att jag missat några kommentarer.
Hoppas att ni får hjälp av alla tips som kommit in om hälsporre här.

Postat av: vevve

Publicerad 2006-09-13 21:24:59

jag (e 21) har levt med min hälsporrar problem sen jag va liten(6-7 år) och lever med de än .

går med hälinlägg och stött dämpning i jobbgingskor..

men ska jag tejpa hälen(arna) om de behövs?

Postat av: Darkangel svarar vevve

Publicerad 2006-09-15 02:18:09

Prova om det känns bättre. Tejpa isåfall när du går mycket. Promenader eller liknande.
Jag är nu allergisk mot tejpen. Använder den bara i nödfall.
Jag rekommenderar verkligen att du skaffar formgjutna sulor. Passar i alla skor. Finns för både grova skor typ joggingskor och kängor. Men även för finskor. Jag klarar mig inte utan dom.

Postat av: Eva

Publicerad 2006-09-26 11:58:04

Hej!
Jag har följt era kommentarer och inlägg angående hälsporre som jag själv drabbades av i februari i år. Det är ett rent helvete att ha ont i foten, ibland är det även ett socialt hinder när man vet att man inte kan hänga med på vissa saker för att man vet att helvetet kommer efter ett tag.

Jag har testat flera saker, värktabletter (pronaxen, visst hjälper det, men det tar bara bort värken tillfälligt), "gelekuddar" klarar mig inte utan dem. Men det senaste är akupunktur! Jag har varit på 6 behandlingar, sjukgymnasten räknar med ca 10-12. OCH jag har blivit mycket bättre, visst gör det ont ibland fortfarande om jag står och går mycket, men stelheten har börjat försvinna. Jag har även testat kortisonspruta men det gjorde ingen som helst nytta, medan min arbetskamrat blev helt bra av det så det är nog mycket individuellt.

Mitt tips är alltså akupunktur, försök dessutom att hitta en bra sjukgymnast så går det på högkostnadsskyddet.

Så lycka till alla drabbade!

Kram Eva

Postat av: Darkangel svarar Eva

Publicerad 2006-09-30 00:52:16

Var sätter dom nålarna? Vid hälsenan?

Postat av: Leif Eriksson

Publicerad 2006-09-30 20:54:45

Jag spelade brännboll för två veckor sedan
och satte ner hälen ganska hårt när jag skulle stanna.Nu har jag gått på tå två veckor
Jag har inte varit svälld men jag är blå både ovanför fotknölen och innsidan av hälen.
Kan det vara Hälsporre?
Mvh Leif.

Postat av: Eva

Publicerad 2006-10-02 21:46:29

Nålar sätter hon både under hälen och på sidan av hälkudden, ca 5-6 nålar. Och det känns att det hjälper, visst gör det lite ont men inte värre än att det är uthärdligt, vilket man inte alltid kan säga om hälsporren. Det finns något gammalt talesätt om att "ont ska med ont fördrivas". Har du märkt att det blir bättre av värme (typ sommar?)

Hälsningar Eva

Postat av: Darkangel svarar Leif

Publicerad 2006-10-03 02:03:25

Det låter inte som hälsporre.
Gå till vårdcentralen om du inte blivit bättre.

Postat av: Darkangel svarar Eva

Publicerad 2006-10-03 02:04:54

Låter mycket intressant! Undrar om min sjukgymnast har lärt sig det nu.
Nej, jag blir inte bättre av värme.

Postat av: Leif Eriksson

Publicerad 2006-10-03 20:34:33

Hej Darkangel

Det var skönt att höra
Det käns ganska bra i hälen nu
Mvh Leif

Postat av: Gerd Östberg

Publicerad 2006-10-09 11:46:07

Hej
Jag blev jätteglad när jag hittade denna sida! många bra tips, jag har drabbats nu för 2:a gången av hälsporre, förra gången räckte det med att vila o byta skor, men nu kom det med dunder o brak! Jag har nu teipat o har en stadig linda om foten samt tagit Pronaxen, det känns för tillfälligt skönt. Tips oxå är att söka på Google där står en hel del om hälsporre. Skall försöka följa alla råd nu en tid
o återkommer om jag finner ngt som hjälpt.
Hälsn Gerd

Postat av: Lillan

Publicerad 2006-10-09 14:17:26

Hej!
Har haft hälsporrar i båda fötterna i snart tre år.Jag har prövat det mesta ilägg, tejpning, sjukgymnastik och vila. Gjorde en bukoperation för ett år sedan och var sängliggandes i tre dagar, efter det försvann smärtan i hälarna. Men tyvärr kom smärtan tillbaka efter ett besök i Stockholm, där jag promenerade alldeles för mycket. Har läst om en ny tryckvågsbehandling med chockvågor. Är det någon som har testat detta? Skriv gärna och berätta. Det här med hälsporrarna har förändrat hela mitt liv, förut sprang jag ett par gånger i veckan och tränade airobics, gick långa promenader med mina två hundar. Nu kan jag bara gå korta promenader max två km. Springa och träna airobocs är inte att tänka på. När det är som värst vill jag bara lägga mig ner och dö. När ska detta gå över?
Hälsningar Lillan

Postat av: Darkangel svarar Gerd Östberg

Publicerad 2006-10-10 17:39:58

Hoppas att något hjälper för det är verkligen ett elände!

Postat av: Darkangel svarar Lillan

Publicerad 2006-10-10 17:42:37

Vila är bra för hälarna men man kan ju inte vila resten av livet.
Får se om någon hört talas om behandling med chockvågor. Jag vet inget om behandlingen.

Det blir bättre. Jag har klarat mig ganska lång tid nu. Men det tar tid och besvären kommer ofta tillbaka. Håll ut!

Postat av: Eva

Publicerad 2006-11-13 14:17:36

Hej!
Jag vill återigen slå ett slag för akupunktur! Nu har jag fått akupunktur 15 ggr i min onda häl och smärtan har försvunnit (nästa)! Om jag går och står barfota så kan jag känna av den lite men inte i närheten av hur det var när det var som värst.

Så nu börjar det nog närma sig slutet på min behandling vilket jag givet ser framemot, sjukgymnasten jag går hos säger att det kan behövas akupunktur senare någongång emellanåt för att underhålla det smärtfria men det ställer jag gärna upp på, så länge jag inte får ont igen!

Så till er alla som har ont av hälsporre och har hittat denna underbara sida så kolla upp med en sjukgymnast om de kan akupunktur mot hälsporre! Det är det värt!

Lycka till i framtiden!
Kram Eva

Postat av: Johan

Publicerad 2006-12-12 17:46:42

Hallå, Jag tränade innebandy för cirka 2veckor sedan och när jag skulle skjuta så satte jag ner vänsterfoten väldigt snabbt, med hälen före.. och det gjorde riktigt ont. Sen dess har jag haft hur ont som helst i hälen, jag går på tårna, ibland går jag på hälen men då får jag härda hur mkt somhelst. Dagen efter jag fick ont så vilade jag, tills vi hade match(3 dagar senare) det kändes bättre den dagen vi skulle ha match, men då vi spelade matchen så började jag springa och efter ett tag så gjorde det ont igen. Ikväll så ska jag spela match och jag vill veta detta med tejpning, kan någon förklara exakt hur jag ska tejpa? Och tror ni det är hälsporre? Innebandy är det jag älskar, och skulle vara så tråkigt att behöva sluta med det för man har ont i foten :/

MVH Johan

Postat av: Larisa

Publicerad 2006-12-14 14:23:27

Hälsporre suger verkligen! Det fick jag erfara då båda mina hälar drabbades efter att ha jobbat i butik och med felaktiga skor. Nu har jag haft hälsporre i mer än 3 år, har varit hos ortoped och fått gipsavgjutning och därmed specialinlägg. Inläggen funkade inte alls, dom var alldeles för hårda och trots förfiningar så passar dom inte i några skor alls (gympaskor såklart!) Den största värken hos mig uppstår då det är varmt, jag klarar det inte. Jag tejpar oxå fötterna ibland men det håller dåligt och släpper då jag börjar bli varm om fötterna. En dyr utgift i längden eftersom jag inte blivigt bättre. Nuförtiden använder jag endast gympaskor i 1500kr klassen, känns trist att man aldrig kan ha något annat. Det mest ironiska i min berättelse är nog att jag sålde gympaskor då jag själv drabbades av hälsporren! Jag funderade på kortison men nu vill jag inte ha det, verkar som det gör mer onytta än nytta. Så läste jag här om ankupunktur! Jag ska definitvt prova det, tack för tipset!

Postat av: Sofie

Publicerad 2006-12-14 22:28:33

Hejsan, jag har också plantar fasciit, och det är så himlans irriterande. Det är den där dagliga smärtan som gör att man inte orkar med något annat heller. Jag är 15 år, och att gå runt med riktiga gympaskor hela dagarna för att överleva, det är inte roligt. Det är tänkt att jag ska springa runt i ballerina-skor och converse!, precis som jag vill! Men nu går jag iaf till en ortoped, blir tejpad, får lite strålning osv, hoppas det går över snart..

Postat av: Tommy

Publicerad 2006-12-24 18:37:02

Skönt att höra att man inte är ensam! Kände igen mig i många av inläggen. Har gått i fotvänliga joggingskor sedan i våras, och nu är det jul... Har jobbat som ordningsvakt och stått i fel skor i många timmar. Enormt tråkigt att man inte kan träna, gå i fina skor, stå länge än några minuter utan att behöva luta sig på något. Har varit hos flera läkare men utan hjälp. Irriterande att ingen riktigt tar hälsporrar på allvar. "magsjuka och feber" verkar vara de enda legitima åkommorna som skall tas på allvar. Har gått till privat fotlabb och fått dubbla inlägg till skorna. Remissen till ortopeden har inte kommit än. Hälsporre är verkligen ett socialt handikapp. Smärtan är så kraftig att enbart vila mot madrassen gör ont. Då är långpromenade icke att tänka på. Letar på internet och försöker med orudis, voltaren och smärtstillande. Inget resultat än. Inget bot - blott lindring för stunden.

Postat av: Britt

Publicerad 2006-12-31 23:14:28

Hej!
Har läst några av inläggen på din sida...Har även jag som alla andra drabbats av hälsporre. Brukade jogga 3-4 ggr i veckan men så plötsligt fick jag så otroligt ont när jag belastade hälen. Visste inte vad det kunde vara så jag började att simma varannan dag istället för att jogga. Smärtan i hälen försvann inte efter att ha "vilat" i 1 månad. Av en händelse så läste jag om Radial tryckvågsbehandling. Lyckades få tid för behandlingar, 3 gånger på 12 dagar. 1:a gången höll jag nästan på att svimma för det var ganska smärtsamt. 2:a och 3:e gången var jag ju förberedd på att behandlingen skulle göra ganska ont så det gick bättre. Det har nu gått 12 dagar efter sista behandlingen och jag har nu varit ute och promenerat 3 gånger à 40 minuter utan problem! Behandlingen kostar c:a 500:- per gång och är värd varje krona om man blir bra, eller hur?
På följande länk finns info. om var du finner närmaste klinik. http://ergomove.no/index.php?cat=forside&lang=se

Postat av: Darkangel svarar

Publicerad 2006-12-31 23:59:19

Just nu är jag så bra i min fot så att jag är överlycklig!
Man kan vara smärtfri! I långa perioder.
Härligt va?

Fortsätt gärna att skriva och ge bra tips till varandra!

Postat av: Margit

Publicerad 2007-01-15 12:21:31

Bedrövligt liv...

Har haft hälsporre i fötterna nu i snart ett halvår, mycket smärtsamt!! fått cortisonspruta, antiinflammatoriska preparat, hämtade mina ortoped inlägg i fredags som jag nu hoppas innerligt på att de hjälper.Min fråga är ...Har ni dem även inomhus på er?? De känns faktiskt hårda och är för mycket upphöjda, eller kan det bara vara ovana än så länge tro?? Tacksam för svar...

Som om det ej var nog så har jag dessutom drabbats av ryggskott för andra gången under denna period...suck)

Denna åkomma har jag förstått drabbar mest idrottare, hör själv tyvärr inte till den kategorin) Långpromenader är min melodi...

Tacksam för snabbt svar!!

Mvh:Halta Margit

Postat av: Magnus

Publicerad 2007-02-12 11:30:01

Min hälsporre har blivit mycket bättre, nästan bra!
Detta tack vare en specialare som jag upptäckte själv, läs längre ner. Kanske kan hjälpa dig också.

Haft hälsporre i kanske sju år, testat det mesta.

Om ni inte har skaffat skoinlägg så gör det! Grym skillnad!
Har många par inlägg nu för tiden, använder dem alltid i alla skor.

Går dessutom nästan aldrig på hårda golv barfota även fast det inte gör särskilt ont längre, rädd att få tebax det onda. Försöker undvika att gå i strumpor också och tar med mjuka sandaler hem till folk att ha inne.

Det som jag testat som gjort den stora skillnaden efter att ha skaffat fotinlägg är detta. Har inte sett det någonstans men för mig gjorde det susen.

Jag brukar massera under hälplattan med golfbollar (2 st) som man lägger i en (eller flera) strumpor och knyter ihop. Masserar även senan som går fram från hälen till tårna. Det gör lite ont men har gjort det lite mjukt länge. Känns bättre varje gång för en stund.

Sen en dag så testade jag att ta i hårt under hälplattan. Det gjorde grymt ont och jag fick ta det i omgångar. Kändes lite som att det var något som småknakade lite som att jag krossade några hårda grejor därinne. Upptäckte sedan att det faktiskt kändes bättre än vanligt dagen efter. Sen gjorde jag detta några gånger, riktigt hårt alltså. Efter bara en - två veckor var min hälsporre extremt mycket bättre. Gör sådär fortfarande ibland men nu gör det inte lika ont längre.

Har en egen teori om att jag på något vis löste upp eller smulade sönder något så att blodet kunde börja strömma igenom områdena med inflamation och därav läka skadan. Bara en ren gissning från mig, inte en susning om vad som gjorde att det hjälpte.

Efter detta har jag bara ont någon gång ibland vid vanligt gående. Förut gick jag runt o tänkte på min hälsporre nästan hela dagarna, nu tänker jag nästan aldrig på den. Så skönt!

Testa!

// Magnus

Postat av: Pär

Publicerad 2007-03-05 21:47:28

en sådan här sida har jag letat efter i hur många år som helst!!!!

Har haft smärta i hälarna nu dagligen i 7 års tid och börjar snart ge upp på att bli av med smärtan...

Många av inläggen stämmer exakt på mina problem, kan dra några ex...

-Smärta när foten är i marken då jag sitter på en stol eller kör bil, måste köra på farthållaren 95% av tiden i bilen, oftast får tjejen köra då jag inte klarar av smärtan...

-Ont när jag ligger med foten i sängen, har fått bygga om den så fötterna kan ligga utanför i luften.

-Förr sprang jag flerar gånger i veckan och har spelat innebandy/fotboll i hela mitt liv, nu klarar jag knappt gå ut med hunden, och har även fått byta jobb hela tiden då ingen läkare lyckas hjälpa mig...

Först var det Plantar Fascit, sedan var det tarcal tunnelsymptom, nu är det ev plantar fascit igen då mina fötter var röda och svullna undertill sist jag fick åka in på en akut tid då jag ej stod ut med smärtan.... Äter i dagsläget 8 alvedeon och 1 brexidol var dag för att överhuvudtaget orka med vardagen så de känns skönt att få läsa att det är fler som har samma problem då folk som ej har de inte kan förstå vilket h...vete de är med denna smärta...

Har fått akupunktur och ultralud för något år sedan men kan ej minnas att de hjälpte, men akupunktur tror jag kan hjälpa..... Ska prova trycksvåg nästa gång eller akupunktur som sagt.... Kan nämnas att kyla är de som funkar för mig, får ha en stor påse med is och ta bort smärtan med tillfälligt...

Nästan lika jobbigt fysiskt som psykisk då man funderar 24 timmar om dygnet på hur man ska klara alla vardagens "bekymmer" då man får planera allt in i minsta detalj för att kunna göra allt snabbt och så mycket sittande som möjligt.. Känner att detta ofta får mig att bli stressad som bara den, stressad över hur smärtan tar överhanden....

Kan tilläggas att jag är 27 och fick dessa bekymmer efter militärtjänstgöringen då jag ej visste att jag hade höga hålfötter och därmed hade behövt inlägg...

Ha precis blivit sjukskriven igen som så många gånger förr och visst det blir ju så himla mycket bättre av att kunna styra sin vardag och kunna planera så jag kan sitta när jag behöver, dvs hela tiden mer eller mindre... Har mer eller mindre inte alls ont om jag varit ledig kanske en månad, men efter att ha jobbat några dagar efter ledigheten så kommer smärtorna sakta men säkert för att sedan övergå till olidliga smärtor som tar överhanden...

Nu har jag fått skriva av mig lite, känns skönt med folk som sitter i samma båt som kanske kan ge lite tips...... / Pär

Postat av: Pär

Publicerad 2007-03-06 09:01:09

Måste även tillägga att jag inte kan ha strumpor på mig hemma då det är för mycket tryck på hälen som orsakar stor smärta...

Är det någon annan som är så här känslig????

Dvs minsta lilla tryck och de gör ont som bara den....

//Pär

Postat av: Ulla-Bella

Publicerad 2007-03-07 18:03:20

Nu har jag läst alla era tips på hur man lindrar hälsporre så nu ska jag sätta igång och pröva dem. Har haft ont i hälen i precis 3 veckor nu och jag håller på att bli tokig. I början var det inte så farligt men efter två ganska långa promenader senaste veckan så har det blivit ett rent h------e! Det bästa är att låta foten vila men som någon sa, det kan man ju inte alltid göra.Men det är fruktansvärt jobbigt att gå. Man går på sned och felbelastar hela kroppen vilket kan vara förödande för vem som helst men för oss som dessutom har fibromyalgi, där varje felbelastning kan förstöra mycket så är detta ohållbart i längden. Jag önskar av hela mitt hjärta att denna hälsmärta ger med sig så fort som möjligt för detta är mer än jobbigt! Skicka gärna fler goda råd. Själv har jag inga att ge för tillfället. Hittar jag bar en bra metod att bli av med detta elände så ska jag med glädje förmedla denna eller dessa.
Ulla-Bella

Postat av: eva bergström

Publicerad 2007-03-07 23:56:26

Hej på er alla med denna vidriga smärta, mår så dåligt pga. hälsporre i båda fötter. Men idag fick jag Somadril utskrivet och det hjälpte verkligen! Har haft ont i över sju år. så smärta vet jag vad det är vid det här laget. Fick rådet att operera om det ej går över till nästa år men vågar inte. Är det någon som har gjort det? Dom skär ju upp hela hälen och lägger in fettkuddar, tar bort brosket som utgör själva hälsporren. Hu!

Postat av: Anonym

Publicerad 2007-03-11 13:31:00

Hej

Postat av: Yul

Publicerad 2007-03-11 14:00:20

Hej,
jag har haft detta elände i båda fötter i 8 månader.
Av all info. har jag förstått att det blir mycket svårt uppnå en bättring.
Detta har jag testat:
1. besökt 6 olika läkare inkl. ortopeder och idrottsläkare. Gemensamt för alla läkare var deras måttligt till obefintligt intresse. Flera hade inte ens undersökt mina fötter.

2.Testat gjutna sko inlägg av 2 olika fabrikat. Båda orsakade en försämring.

3. Cortison sprutor i häl-kuddden, blev faktiskt bättre i 3 veckor. Vågar dock ej fortsätta med Cortisonet pga. negativa biverkningar på lång sikt.

4.Ultra ljud behandling- helt verkningslöst.

5. Tagit anti- inflammatoriska medel (Voltaren).
Den enda effekten var att min mage protesterade.


Det som återstår att prova är tejpa hälen,skall skaffa tejp i dagarna.

Vad det gäller operation, är detta stort risktagande med lång rekonvalescens tid. Man skär upp hälen från sidan med följden att mycket fin och oersättlig vävnad blir skadad för alltid.

Våren och sommaren närmar sig och jag känner oro över att inte kunna röra mig ordentligt och spela golf som är mitt fritidsintresse.

med vänliga bättrings hälsningar
Yul

Postat av: RE. EVA

Publicerad 2007-03-11 15:55:10

Hej Eva,
tänkte bara varna för akupunktörer som INTE har ordentlig utbildning, utan någon snabb kurs. Och jag lovar det finns många sådana. Min egen erfarenhet: har varit hos sjukgymnasten och fått akupunktur, blev dock förvånad av nålplaceringar eftersom de satt på ställen där det inte finns akupunkturpunkter. När jag frågade vad det var för punkter, så sade han att man kan sticka var som helst inom det aktuella området.
Detta är en mindre katastrof och bedrägeri.
Därför, kontrollera alltid vad är det för utbildning de har, det skall vara 5 år i Kina och inget annat.
Med vänliga hälsningar
Yul

Postat av: Tofsvipan

Publicerad 2008-10-13 10:09:11

Hej på er alla! Jag är ytterligare en som har haft ont i flera år....3 1/2 år på vänsterfoten o 1 år på !!Jag har ruskit ont i högerfoten nu! Har just fått röntgensvar om hur det ser ut...på vänster fot är det gamla inflammationer och också början till hälsporre - i höger fot är det gamla inflammationer. I höger fot gör det så sanslöst ont också i vila. Det kommer som smärtstötar i attacker! Jag har prövat tejpning, sjukgymnastik, specialinlägg (kan absolut inte gå utan dem!!)inflammationsdämpande o smärtstillande medeciner (hjälpte absolut inte!) och nu senast radial tryckvågsbehandling!! Jag har fått 5 behandlingar, och vet inet vad jag ska tro än....känns som att jag har ännu ondare nu (men jag har också varit inne i en mkt intensiv period där jag har varit tvungen att gå en hel del). Jag skulle så otroligt gärna vilja höra från andra som fått samma behandling...har det hjälpt er? Hur lång tid tog det? Jag hittar inte mkt negativt kring denna behandling på nätet...men å andra sidan är det mest information från såna som ger denna behandling o därmed så väger det inte lika tungt som om det skulle komma från andra patienter!! Så skriv!!! Jag har fått behandlingarna lite utspritt nu under 2 månader (pga förkylning så blev det lite utdraget) och nu ska vi avvakta ytterligare några veckor....annars blir nog rekommendationen att fortsätta ytterligare gissar jag! Men detta kostar, 700 kr tar min naprapat för en behandling...suck - och det är ju ingenting om det verkligen hjälper - men frågan är om det gör det? Känns hopplöst! Tofsvipan

Postat av: Karin

Publicerad 2010-08-06 19:33:35

tips: Stötvågsbehandling! Jag har blivit långsamt bättre och inte (peppar, peppar) fått några riktiga återfall. Hade rikgti illa till en början - svullna, "svampiga" hälar och kunde kanppt ha kunnat gå hemma mellan sängen och badrummet kan jag nu gå/stå ca 30-40 min utan större problem. Men det viktigaste jag lärt mig: GÅ INTE! Inte ens i affären, till bussen, vadsomhelst även om det är 5 minuter, gå inte om det gör ONT. Sitt på en hög pall vid spisen, disken ... etc. Skaffa foppatofflor och lägg inläggen i och ha i duschen! Jag har faktiskt fått en rullstol för att ta mig längre sträckor ...

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-11-04 07:29:05

De är jättebra!



http://www.sportskadekliniken.com/

Postat av: rahel

Publicerad 2011-11-21 19:52:28

jag har haft planterfasciit i två år jag har gjört av mina fötter inlägg jag har propat alltin behandling ingeting hjälpte jag underar om jag kan blir frisk overhuvdtaget har ni tips snälla

Postat av: Darkangel

Publicerad 2011-11-21 20:08:33

rahel: Man kan bli bättre. Jag är helt bra nu. Har varit smärtfri dom senaste åren.

På min vårdcentral använder man stötvågsbehandling mot besvär med hälsporre.

För mig släppte besvären när min hund blev äldre och vi inte längre gick så långa promenader. Mycket vila fungerade.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela