Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Lyxig läsning om mord

Publicerad 2005-11-11 01:36:35 i Böcker,

När jag tittar på boklistan så funderar jag själv på hur jag hinner med alla böcker. Men vanan att läsa snabbt har jag kvar från mitt förra jobb. En bra deckare kan jag läsa ut på två nätter. Sen njuter jag verkligen av att få läsa vanliga böcker. Ingen kurslitteratur. Inga forskningsrapporter. Inget som är nödvändigt för studier eller arbete. Utan bara böcker som jag gillar.

Under en lång period när jag jobbade mycket, hade många fackliga uppdrag och dessutom studerade på deltid var det förbjudet att läsa något annat än facklitteratur. Det var naturligtvis jag själv som förbjöd mig. Jag kunde inte unna mig själv att börja med spännande böcker för då skulle inte tiden räcka till.
Istället harvade jag igenom mängder av rapporter som bara var till nytta för mitt jobb.

Sen kände jag att det inte fungerade längre.
Jag var i Umeå för att gå på föreläsningar på Universitetet.
Bestämde mig för att köpa julklappar när jag var där. Hamnade tillslut i en bokhandel och ville köpa en bok i julklapp åt mig själv. Jag köpte tre deckare. Sen låg jag på hotellrummet och läste hela natten.

Det kändes som en befrielse. Att få läsa vad jag ville igen. Vilken lyx.


Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-11-11 07:12:39

Känner igen det där, men jag vågar verkligen inte börja läsa en bra bok för då kanske allt faller och om jag inte gör klart mina artiklar och läser min kurslitteratur får jag inte godkänt på kursen etc. etc.. ja du ser jag vågar inte.

Postat av: MyyZz

Publicerad 2005-11-11 10:58:25

Heheheh .. ok jag var inte ensam då ... sån var jag oxo .. det var TOTALförbud mot all skönlitteratur när jag pluggade.

Tjing

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-11 19:05:46

Anna
MyyZz
Nej ni har rätt! Det går inte.
Jag har förtydligat mig i ett nytt inlägg.
När jag började läsa deckare hade jag nog redan bestämt mig för att avsluta studierna.

Postat av: Nina

Publicerad 2005-11-11 22:35:20

Samma här. Läste inte "vanliga" böcker på flera år för jag orkade inte ta in fler ord än dom jag "var tvungen" att ta in. Tragiskt!

Postat av: Christina

Publicerad 2005-11-12 22:23:35

Ser att du har flera av mina favvodeckare med på listan vilket gör att jag kan testa de jag inte läst. Connely, McDermid och inte minst Arne Dahl är helt klart favoriterna.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-12 23:59:28

Re Nina:
Är nog bra med balans. Men svårt att hinna allt.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-13 00:00:12

Re Christina:
Har du några andra favoriter?

Postat av: Christina

Publicerad 2005-11-13 13:48:31

Vad är det hon heter....Karin Fossmo, sen Håkan Nesser kan vara bra .... äsch får kolla i bokhyllan uppe är så dålig på namn. Just nu läser jag Odjuret av Roslund/Hellström - hemsk! Vill man läsa riktiga hemskheter och förvåna/förfasa sig över saker i vårt eget samhälle så ska man läsa Lars Borgnäs "Sanningen är en sällsynt gäst". En bok om Catrine da Costa och hur utredningen (miss)skötts och hur personer i det offentliga livet sagt saker de inte haft fog för. Kanonbra...men man blir djupt engagerad.

Postat av: William Harford

Publicerad 2005-11-15 19:23:00

http://catrinedacosta.blogspot.com

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela