Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Men en Chakrabalansering då?

Publicerad 2005-11-21 01:59:50 i Hälsa och ohälsa,

Själv har jag provat både Shiatsubehandling och taktil massage.
Shiatsubehandlingarna var underbara. En timmes avslappnande behandling. Det var underbart.
Som komplement till en vettig smärtlindring var det mycket skönt. Att bli ompysslad i en timme är aldrig fel. Men oj vad det kostar pengar.
Det var kul att prova. Jag, precis som så många andra, var villig att ge vad som helst en chans. Utbildningen till shiatsuterapeut finns hos Axelsons skola så den får väl räknas som tämligen seriös.
Men när shiatsuterapeuten börjar prata om att hon ser bilder när hon jobbar. Bilder från mina tidigare liv, då blir jag avskräckt. Eller snarare förskräckt. Enligt henne hade jag levt tidigare liv både som ballettdansös och eskimå. Håhåjaja…
Lite healing fick jag också på köpet. En chakrabalansering. Hon frågade om jag ville ha det? Jadå, sa jag. Har ingen aning om vad det är. Men visst. Kör på.
Hon använde en kristall som pendel och hittade blockeringar i mina olika chakran. Sen fick jag healing för att lösa blockeringarna.
Den här typen av ”behandlingar” är mycket populära. Jag hittar ständigt annonser i lokaltidningen om kurser där man kan utbilda sig till Reikkimaster. Sen är det bara att köra igång. Behandla sjuka och förtvivlade människor.

Men förstår ni? Vilket jävla vansinne!

Vilka män skulle nöja sig med en chakrabalansering för att få hjälp mot kronisk värk? Inte många, vågar jag påstå.

Men kvinnor med kronisk smärta, utbrändhet m.m. hamnar där. I desperation över att inte få hjälp inom sjukvården.
Mocca har helt rätt.

Kvinnors smärta måste tas på allvar!



Kommentarer

Postat av: Alexandra

Publicerad 2005-11-21 12:28:07

Det har både du och Mocca rätt i, men sällan blir män behandlade på ett bra sätt inom vården när det gäller smärta heller. Kan man inte se vad som är fel, så finns inte felet verkar mottot inom vården vara!!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-21 15:52:32

Nej, sjukdomar ska helst kunns visas på en röntgenbild eller med provsvar.
Jag överdrev lite. Jag vet att män blir illa behandlade i sjukvården också. Du har helt rätt!

Postat av: MOCCA

Publicerad 2005-11-21 19:09:46

*skakar på huvudet* vad hade eskimå, med din behandling att göra? Du kanske är jätte känslig för prat om tidigare liv, och så klampar hon på så där.

Är det ok, att lånar tankarna i ditt inlägg och plockar in som ytterligare aspekt i reportageserien. Dvs. att kvinnor söker sig till alternativa behandlingar när dom inte får hjälp inom sjukvården.

Jag förringar inte män som blir fel/illa behandlade, men jag har hittintills inte träffat en man vars besvär har avfärdats av läkarenså som kvinnor blir avfärdade.

Mkt. intressant läsning, alla dina inlägg om smärta och smärtlindring.
*kram*
/M

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-21 20:09:34

re MOCCA:
Jag tror ju inte på tidigare liv.
Vill inte bli eskimå igen. :)
Hon betraktade mig som en sökande person. Därför ville hon gärna dela med sig av sina bilder.
Men jag tror att det handlade mycket om hennes eget liv. Nästan utbränd och nu på väg att behandla alla utbrända med shiatsuterapi. Jaja! Vi blir frälsta ibland.

Använd det jag skriver på bloggen du. Alternativa behandlingar är stort nu! Men inte alltid så seriöst.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela