Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Paltkoma på mentalsjukhuset

Publicerad 2005-10-02 23:47:56 i Dagens,

Trodde ni att jag hade somnat?
Det hade jag.
Har sovit som klubbad av en gris. Igen. Eller var det som en klubbad säl. Nej, jag har inte blivit klubbad av någon stackars gris eller ens klubbat någon söt säl.
Det var nog paltkoma. Fast jag fick det av paj. Pajkoma?
Finns ju ett ”riktigt” uttryck för just paltkoma. Men jag kan inte stava till det. Jag kan uttala ordet.
Nu gör jag det. Hörde ni?

Borde verkligen kunna stava till ordet också med tanke på hur ofta jag varit i dom delar av Sverige där man äter palt. Nej, inte Stockholm.

Piteå förstås. Faan vad jag har roat mig i Piteå!
Det kanske berodde på att vi jobbade så många timmar under våra fabriksförsök i Munksund. Att allt kändes roligt när jag kom ut därifrån. Men det stämmer inte heller.
Ett av dom mest fräscha hotellrum jag bott i fanns faktiskt i just Munksund.
Det var det gamla mentalsjukhuset som delvis hade byggts om till hotell. Jag driver inte med er. Det var fräscha, snyggt möblerade rum. Estetiskt tilltalande. Visserligen var det galler för fönstren men bortsett från det… Nej, nej det sista var fel! Fanns inga galler.
Undrar om hotellet finns kvar?

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-10-02 23:59:59

Ja det var allt lite dåligt uppdaterat där ett tag ;)

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-03 00:18:12

Re Anna:
Jamen det är många norrlänningar som flyttar till Stockholm.
Eller menar du hotellet?
Eller? Va?
Jag, dåligt uppdaterad? :)

Postat av: vic

Publicerad 2005-10-03 01:32:31

hej du. jag har kommit på massa bloggfrågor som jag tycker du ska svara på eftersom du är med på mest aktiva listan. de finns på min blogg: http://vic.blogg.se/021005232353_bloggfrgor.html

Postat av: Mocca

Publicerad 2005-10-03 01:49:51

...borde sova...men är inte trött.
Är kvar i Sverige *L* än iaf.

Ska försöka sova nu
go natt
*out*

Postat av: MyyZz

Publicerad 2005-10-03 11:54:12

Vilken helt fantastisk rubrik du har på detta inlägget ...paltkoma på mentalsjukhuset ... du är helt sanslös *skrattar*

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-03 19:50:05

Re Vic:
Frågor? Hmm...

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-03 19:51:06

Re Mocca:
Jag blev lite orolig där! :)

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-03 19:53:55

Re MyyZz:
Nu funderar jag på vad det gamla mentalsjukhuset hette. Och vad hotellet hette?
Jag har så många frågor!

Var finns Piteåborna?

Postat av: Paltmannen

Publicerad 2006-02-04 21:24:58

Det heter Hotell Belona och byggnaden heter Furuborg (finns flera företag där också, jobbar själv i byggnaden). Intressant histora på det här bygget, lobotomering, felintagning av friska patienter, m.m.

Postat av: Darkangel svarar Paltmannen

Publicerad 2006-02-06 00:28:35

Ja, Belona var det. Mycket trevligt hotell. Då.
Ja, vilken historia.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela