Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Pappersarbete hemma kväver mig

Publicerad 2006-03-07 03:15:35 i Min hälsa,

En orsak till att jag blev så klarvaken var att jag fick en känsla av att jag glömt något.
Det är en mycket vanlig känsla när jag är stressad.
Det handlar nästan alltid om det jag kallar för ”administrativt arbete”.
Betala räkningar, deklarationer, fastighetsdeklarationer, försäkringar, fakturor…
Allt som har med papper, frågor, utredningar med mera. Jag hatar det här!
Alla pappersarbete växer mig över huvudet.

På alla mina tidigare arbeten hade jag bra koll på mina papper.
Fakturor, rapporter, protokoll fanns prydligt insorterade i pärmar. Jag hade ordning och reda på filerna i datorn. Det kändes aldrig som en belastning. Tvärtom. Det underlättade arbetet.

Men om jag hade bra koll på pappersarbetet på jobbet så släpper jag tydligen den biten hemma.
Här borde rensas i röran med Feng Shui.
Försöker hitta nya lätta system för att få bättre kontroll. Men ger upp efter ett tag.

Tiden jag spenderar på att stressat leta efter räkningar, deklarationer, kvitton m.m. kunde jag ägna åt betydligt roligare saker.
Då skulle jag slippa att bli så stressad över just den här biten.

För till slut fixar jag ju allt ändå. Räkningarna betalas prydligt varje månad.
Allt annat ”administrativt arbete” fixas också.
Men tänk så många nätter jag stressar upp mig över det här.
Att jag också sköter den här biten åt min ”tärande sektor” gör inte saken bättre.

Tänk att få slippa vakna mitt i natten och fundera på vad jag har glömt.
Vilken skön känsla!
Men hur börjar man?



Andra bloggar om: stress, sömn, Feng Shui

Kommentarer

Postat av: Gloom

Publicerad 2006-03-07 08:47:36

Det blir så djäkla mycket papper hemma, det blir gigantiska högar överallt!! Tycker dock att jag har bra koll på de viktiga papprerna men kom just på att jag glömt att betala tösas medlemsavgift till friidrotten... engångsbetalningarna är livsfarliga!!!

Postat av: Darkangel svarar Gloom

Publicerad 2006-03-07 11:44:23

Jag har också högar av papper överallt.
Det gör mig stressad. :)
Allt gör mig visst stressad nu.

Postat av: Elis

Publicerad 2006-03-07 15:38:00

Jag förstår precis vilken känsla du menar. Fy attan.
Jag avskyr papper, pappersbitar, papperslappar. Det är nog det mest stressande som finns.

Här betalas räkningarna direkt de kommer, så långt det är möjligt. Så är man av med det sen.

Postat av: Bambi

Publicerad 2006-03-07 18:31:20

Men det är jättestor skillnad på "jobb"papper och hemmapapper.. tack o lov :-) Vi har också rätt mkt hemma, om man säger så...

Postat av: Anna

Publicerad 2006-03-07 19:44:23

man börjar med att slänga _alla_ papper som finns i papperskorgen. Blir det några påminnelseräkningar får man ta det. Men om man efter storstädningen betalar varje räkning precis när den komemr och sedan har en mapp där man sparar gamla räkningar (varför man nu skulle göra det) så tar det iallafall ett par månader innan röran är tillbaka

Postat av: SoP

Publicerad 2006-03-08 02:03:26

När det gäller räkningarna..så har jag en Obetalda-mapp-- sen när de är betalade stämplar jag dem med BETALD-o datum, o sen lägger jag dem i en låda för "betalade räkningar"-- låter det inte fruktansvärt ordningssamt? ;-) Men det är väl just räkningarna jag har ordning på--resten av livet ägnar jag till att föröka få någon typ av ordning bland alla grejer.

Postat av: Darkangel svarar Ellis

Publicerad 2006-03-09 05:06:13

Ja räkningarna! Fy f*n.
Jag behöver en sekreterare och en revisor.

Postat av: Darkangel svarar Bambi

Publicerad 2006-03-09 05:08:07

Det är nog skillnad. Jag fick ju lön när jag sorterade papper på jobbet. Det var en del av jobbet.
Men hemma... Näe!

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2006-03-09 05:13:04

Ja det är en radikal lösning!:)

Men det är inte bara räkningar.
Hålla koll på försäkringar. Vad gäller när hunden blir sjuk? Självrisk?
Samma sak med bilen.
Stugan. Huset.

Deklarationer. Brev från FK.
Vad stod det i brevet från den FK? Från försäkringsbolaget? Var är kvitton på bilreparationer?
Det tar aldrig slut...

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2006-03-09 05:20:18

Men vad gör du med mapparna sedan? När lådan är full. :)
Jag gör en radikalstädning när det blir för fullt. Bort med allt! :)
Men en del papper behövs ibland:
Skrivelser från försäkringskassa, försäkringsbolag, skattemyndigheten. Sånt som är bra att hitta snabbt. Sånt som ändras och uppdateras hela tiden. Borde sorteras i pärmar?!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela