Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Friår, utbrändhet och Liza

Publicerad 2005-08-11 15:49:11 i Lite av varje,

Hann med att läsa Liza Marklunds senaste kolumn. Jag gillar verkligen Liza Marklund! Inget snack om den saken.

Däremot kan en del saker hon skriver få mig att känna mig otroligt lågpresterande! Läs själv och fundera.

Men visst är det väl sant att vi har ett kluvet förhållande till arbete.

Jag känner att jag dränks i artiklar nu när alla tidningar vill ge sitt bidrag till hur vi ska fortsätta semesterslappa. Nu ska vi

  • ta det lugnt på jobbet, så att vi inte blir utbrända
  • förlänga ledigheten genom att ta friår, föräldraledighet m.m.
  • inte stressa för mycket när man kommer tillbaka till jobbet för då kan vi också bli utbrända

    och så vidare i all oändlighet.

Men vem var det som införde lagarna om friår och föräldraledighet? Jag minns inte ens att friåret var någon stor fråga i senaste valet. Men vi fick friåret ändå.

Arbete eller friår? I vår märkliga statistik över antalet arbetslösa blir det vinst vare sig man själv har friår eller arbetar för den som har friår. Vinst för alla då eller…?

 

De människor som är sjukskrivna för just utbrändhet funderade nog sällan på hur dom skulle slippa arbeta, åtminstone inte enligt min erfarenhet. Var oftast så engagerade i sina arbeten att "goda råd" om att lagligt eller ickelagligt smita undan jobbet passerade obemärkt förbi.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-08-11 16:21:38

jag tycker ni har fel båda två. Det är klart att många människor vill ha ett jobb att gå till, något att göra om dagarna. Men när man som jag (till exempel) har ett jobb där kroppen värker efter varje arbetsdag och det enda man orkar göra är att sova lite innan nästa arbetsdag så funderar man självklart på om det är värt det.
Det bästa vore väl om alla kunde dela på jobben, så att de som jobbar och sliter (iallafall vi som kroppsarbetar) kan få ha ett liv vid sidan av arbetet och de som går hemma sysslolösa får ha ett liv utanför fritiden. BALANS är det som saknas i arbetslivet...

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-11 20:35:38

Både hårt kroppsarbete och "hjärnstress" kan nog göra att kroppen värker lika mycket.
Att jag skriver om utbrändhet på min blogg beror väl på att jag har mer erfarenhet av den biten.

Kronisk värk påverkar dock min vardag också sen flera år tillbaka. Men jag skriver ännu inte så mycket om orsaken till det.

Jag har inget svar på om det är värt allt slit när kroppen skriker efter sömn. I perioder har jag tvivlat. Nu hoppas jag det i alla fall!

Tittade på din blogg och såg att du studerar också. Tufft!
Lycka till med både studier och arbete!

Balans i arbetslivet är vi alla värda! Tycker jag.

Postat av: Helena

Publicerad 2006-06-01 10:13:36

Välsignade friår! Men det kostar (på) också, glömmer de som tror att man bara är ledig. Efter att nästan ha gått in i väggen, "kommit lite på kant" med arbetssituationen, åkt på en reumatisk sjukdom där sjukskrivningen bara förlängdes...så var enda utvägen att ansöka om friår för att komma på fötter igen. Äntligen orkar jag med mina små busgrabbar som är 3 och 41/2 är.

Ät mera blodpudding och varva ner!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela