Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Sova mycket och hinna lite

Publicerad 2005-08-02 01:58:49 i Min hälsa,

Har sovit fullständigt normalt dom senaste två nätterna. Som en stock. Härligt, underbart osv.

Men hjälp, vad lite man hinner med under ett dygn när man sover åtta timmar. Är inte van vid normal sömnrytm. Känns som jag har sprungit ett maraton lopp idag. Ändå har jag varit steget efter hela tiden.

Inatt får det bli som vanligt igen. Så jag hinner jobba igen lite.

Finns tydligen fördelar med sömnbristen också. Man hinner mycket under nattens lugna, tysta timmar.

Sen vill jag inte missunna läkemedelsindustrin från att kränga mer sömnmedel. Finns många som försörjer sig i den branschen. Och det är för all del inte bara den stora läkemedelsindustrin som tjänar pengar på vår sömnbrist utan också en stor alternativ nisch som bara tycks bli allt större för var dag. Jag vet inte hur många småföretagare det finns i min närhet som lever på vår stress och sömnbrist. Dom erbjuder ett så stort utbud av behandlingar att jag blir stressad och trött av blotta tanken på att prova mig igenom alla dessa alternativ.

Har redan gjort min bit på det området känner jag. Jag testade qigong, Tai Chi, Shiatsu terapi, taktil massage, progressiv avspänning, mental träning och gud vet allt. Kommer inte ens ihåg alla relax behandlingar jag har provat. En heltidssysselsättning i sig. Inte fungerade det heller.

 

Numera håller jag mig till sömntabletter och TV tittande.

 

 

TV är en klart underskattad behandling mot sömnbrist.

Flytta ut tvn från sovrummet, säger experterna.

Nej, säger jag. Flytta in tvn i sovrummet istället. Jag sov mig igenom hela Gudfadern filmen på söndag kväll. Underbart! Köp gärna hem dvd boxar med tv serier och titta på avsnitt efter avsnitt av favoritserierna. Finns något monotont i att se många avsnitt av en bra serie som gör att man blir trött tillslut. Somnar man inte har man åtminstone roligare när man är vaken.

En förstående sambo krävs förstås. Förse sambon med öronproppar och smek lite vänligt på ryggen när dom vaknar av det flimrande ljuset från tvn. Klarar dom inte av det så kan man ju också byta ut sängkamraten. Men det får väl vara i nödfall då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela