Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Hälsporre

Publicerad 2005-06-15 00:01:14 i Hälsporre,

Varför kan inte jag få vara som Kajsa Bergqvist. Jag vill också åka ambulans till sjukhuset när jag skadar foten. Få den bästa ortopedkirurgen som tar hand om mig och opererar min trasiga fot. En sjukgymnast som lägger upp ett träningsprogram så att jag blir frisk snabbt.

Hälsporre suger! Hela foten värker och man kan knappt stå utan att skrika för att det gör så ont. Inte hjälper det med min sjukgymnasts råd och behandling. Inte hjälper det med kortison-sprutor hos distriktsläkaren. Tänk er själva att få en spruta rakt in i hälen. Det gör så ont!

Efter fyra år med hälsporre är jag less. Hjälp!

Jag har ju hund. Kan inte ligga och vila. Hunden måste gå på promenader varje dag.

Kommentarer

Postat av: Katarina Sundberg

Publicerad 2005-07-13 20:09:46

Hej pyret!

Jag har samma problem som dig, har haft hälsporre i ca fyra år också med fyra jämthundar som kräver motion och en matte som också kräver det. Har nu varit och fått kortison spruta men besvären består. Ska dessutom jobba med detta problem.(jobbar inom äldreomsorgen).Jag har ingen att prata med om detta problem det verkar bara vara jag som lider av detta. Därför mailar jag dig och hoppas du skriver en rad tillbaka.

Mvh Katarina

Postat av: gittan jansson

Publicerad 2005-08-03 12:04:23

Hej! Jag fick ont under min fot för ca en månad sedan.Det blir bara värre och värre,gör ont t.o.m när jag ligger!När jag går ut med hundarna och måste ha stövlar,tror jag aldrig att jag ska ta mej hem igen.Det är en djävulsk värk.....

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-08-03 14:49:54

Håller med dig om att det är en djävulsk värk! Började skriva en kommentar med lite tips du kan testa men kommentaren blev så lång att jag skriver ett nytt inlägg istället. Håll ut! Strax kommer några nya tips på bloggen

Postat av: Kimmi

Publicerad 2005-10-07 23:11:07

Jupp...å psykologhjälp får bara Big-brother- och Idoldeltagare...

Postat av: Lovisa Ingelsson

Publicerad 2006-03-25 11:58:59

Jag har en kompis som haft hälsporre i flera år och också fått sprutor men inget hjälp. Men då gick han till gå och löp kliniken och gjorde någon typ av laser undersökning och fick ett inlägg i sina skor och allt bara försvann..

Postat av: Darkangel svarar Lovisa Ingelsson

Publicerad 2006-03-28 16:27:47

"Gå och Löpkliniken" är ett bra ställe!
är stamkund där!

Postat av: Ewa

Publicerad 2006-07-09 17:30:52

Hej! Är den här fina "hemsidan" en privat site?
Jag är inne på min andra hälsporre
jag tror jag blir "tokig" snart, när den ena foten hade läkt ut efter ca 1 år så började den andra
och den har hållt på nu i någon månad....
som någon skrev så är det på ren envishet och vilja
som man överhuvudtaget tar sig fram.
Vikten har ökat. Jag bor också vid havet.
En frågeställning, endast en tanke: Kan man få för mycket salt genom inandningsluften, vattenbrunn?
Nä så enkelt är det nog inte.
Nu har jag hört 2 st till grannar som har fått
detta elände.
Kortisonsprutor skall man ju undvika för att det
tar bort fettet i hälkuddarna.
Tror inte att det är tillräckligt forskat om det
här...har svårt att tro på överbelastningsteorin
någon som vet?

Postat av: Emelie

Publicerad 2006-09-01 08:40:29

Har någon provat att trycka hälen mot något hårt, som massage som når in i hälsporren. Har inte testat tillräckligt länge för att veta om det fungerar men känner inte att jag har råd med dyra, specialtillverkade inlägg i nuläget. Har någon blivit frisk från hälsporre utan detta?

Postat av: Darkangel svarar Emelie

Publicerad 2006-09-03 07:45:36

Har inte provat.
När jag har ont kan jag knappt röra hälen. Har däremot prövat ultraljud hos sjukgymnast.

Postat av: Isabella

Publicerad 2006-10-05 10:11:14

Jag har också svårt att tro på överbelastningsteorin angående hälsporre. Min tolvårige son, smal och atletisk, har fått hälsporre! Han lider så av att inte kunna springa och röra sig så som han är van vid. Han är ingen "överviktig, medelålders helgmotionär" som folk säger är den utsatta gruppen.

Postat av: Brasse La

Publicerad 2007-01-13 21:56:32

om ni har ekonomi kan ni ju alltid pröva om shockwave-terapi kan hjälpa. Det kan ni finna hos naprapat. dessutom kan ordentlig hälsenestretching hjälpa. Konstigt nog känns det också mycket bättre om man stretchar ljumskarna också (dvs insidan av låren för att vara mer precis). Värme är inte heller att förakta.. har suttit med värmelampa framför hälen i timmar, och det verkar faktist ha hjälpt!! Im back in business - efter nästa sex månader med riktiga smärtor.. helt ljuvligt måste jag säga.

Postat av: Maria Ekstam

Publicerad 2007-01-31 09:35:25

Hej!
Har fått tillbaka hälsporren för andra gången. Förra gången gick jag hos vår företagsläkare som sysslar lite med akupunktur, efter fyra! gånger var den borta. Tyvärr har han slutat nu och det gjorde så fruktansvärt ont att jag drar mig för att söka upp någon ny akupunktör. Han körde in en nål rätt in i vadmuskeln och man riktigt kände hur det drog ihop sig och verkligen jobbade där inne. Att rekommendera om det känns riktigt hopplöst.

MVH
Mia

Postat av: caster

Publicerad 2007-03-12 15:51:45

har ni testat naprapati. finns flera olika alternativa tillvägagångssätt, mer smärtsamma och mindre smärtsamma, men förhoppningsvis kan några besök hos en naprapat hjälpa till med att lindra/bota OCH hålla besvären borta längre!

Sök gärna upp en naprapat i era krokar, eller kolla på internet. finns även något som kallas "shockwave" eller stötvåg som kan användas i behandling mot hälsporre.

Lycka till!

/hasse

Postat av: anna

Publicerad 2008-10-20 17:10:30

Hej!Jag har fått hälsporre igen för andra gången,troligen pga dåliga skor= billiga sandaler.Det finns inlägg att köpa speciellt gjorda för hälsporre, både på apoteket ,i sportaffärer eller affärer(företag) för fötter med problem där de hjälper till med fotriktiga skor,personliga skoinlägg.mm.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela