Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Sleepless in Sundsvall

Publicerad 2005-06-23 02:22:08 i Min hälsa,

Vaken natt igen?! Var trött redan kl 21. Men det är lika bra att ge upp.
- Kliv upp ur sängen.
Säger experterna när man klagar på sömnen.
- Läs en tråkig bok
Orkar inte läsa.
- Städa en kökslåda.
Men ge er! Vill knappt städa kökslådor på dagen när jag är pigg.

För att inte tala om allt man ska göra på kvällen för att få en bra nattsömn.
Gå promenad. Jamen, vad bra. Jag har ju hund så jag går promenader varje kväll. Dessutom flera gånger per dag.
Ta ett varmt bad. Ha fasta rutiner. Var ute mycket på dagen, i solljus. Använd bara sängen för sömn och sex. Får man läsa en bok kanske? Eller är det förbjudet?
Gjorde en Polysomnografi undersökning för ca ett år sedan. Då ligger man på sjukhuset en natt. Med mätutrustning som mäter nästan allt. Hjärnans aktivitet, EKG, puls, om man snarkar m.m.
På rummet fanns det en pärm med information om sömn och sömnlöshet. Skummade igenom alla tips om vad man ska göra för att få sova. Upptäckte bara ett tips som jag inte klarat av. Nämligen att dricka ett glas varm mjölk. Klarar bara inte av det! Annars är jag nog proffs.
Utredningen då? Ja den visade att jag har svårt att somna (!). Vaknar ofta. Inte har någon djupsömn. Kunde jag ha talat om redan.
Nu struntar jag i alla råd. Sover när jag kan. Kliver upp senare efter sömnlösa nätter. Tar sömntabletter.
Slipper åtminstone oroa mig för att inte ha följt hela expert-programmet. Slipper ha ångest över att allt är mitt fel. Jag vet att jag klarar av nästa dag. Får ta det lite lugnt bara.

Så här är det just nu! I framtiden kommer jag att somna i vettig tid och vakna pigg och utsövd på morgonen.

Kommentarer

Postat av: alfons

Publicerad 2005-07-12 19:37:42

Hade jag bara läste detta INNAN min värdelösa natt på sjukhuset med elkablar i huvudet och papperslakan hade jag iallafall fått några timmars sömn med sömnabletter.. bäst jag läser din blogg i fortsättningen. (hur lång tid tar det att få bort limmet i håret?)Jo, de kom ju förövrigt fram till att jag vänder mig mycket. När jag är vaken alltså. Raketforskare verkligen.

Postat av: Nina

Publicerad 2005-07-29 16:35:30

Ja alla goda råd man har fått för att man "ska bli trött". Det är liksom inte det som är problemet. Jag blir också trött tidigt på kvällarna men det gör väl inte att jag kan somna heller...?! Och som du säger. Dåligt mår man av sömntabletterna också. Höll på att svimma i trappen med valpen i famnen en morron efter att ha tagit dom. Ja ja det är väl bara att kämpa på!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela