Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

God personalpolitik för 14 mille!

Publicerad 2005-11-16 22:19:17 i Dagens,

Är det bara jag som inte är upprörd över att Systembolaget festade för 14 miljoner kronor?
Är det ingen fler som ser möjligheterna? Nu ska riksrevisionen granska festen. Trist.
Det här var väl ett drömläge.
Systembolaget kunde ju satt nivån när det gäller personalfester. Nu var det ju ett 50-årsjubileum.
Men tänk tanken. Nästa gång företaget bjuder på en personalfest. Mininivån måste bli 14 miljoner kronor. Fast då vill vi ju slippa lyssna på folkhälsoministern Morgan Johansson, förstås.
När min före detta arbetsgivare hade någon form av jubileum fick vi stå ute i kylan och titta på ett litet fjuttigt fyrverkeri. Maten var god och festen kul. Jodå. Men fan vad kul vi kunde ha haft för 14 miljoner kronor.
Inte hjälpte det heller att företaget snålade på vår personalfest. Rationaliseringarna blev stora ändå. Antalet anställda på det företaget minskar för varje år. En fest för 14 mille hade alla kommit ihåg åtminstone.
Personligen blir jag mer upprörd om julglöggen tar slut till jul.

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-11-16 22:27:58

Till något helt annat nu fröken: hur går det med träningen??? Lite tyst om det tycker jag....

Postat av: Anna

Publicerad 2005-11-17 07:45:28

Jag tycker det är rätt töntigt. Jag tror att enda anledningen till att det granskas är för att systemet är statligt och att det finns insyn. När jag jobbade på McDonalds för hundra år sen var vi på 25 års jubileum. Alla mcdonaldsanställda i sverige (utom de stackare som var tvugna att jobba) bussades ner till Göteborg och bjöds på mat, underhållning och gratis vin och öl. Det var sjysst! Visst hade man kunnat granska det och fråga varför de slängde ut x antal mille när deras personal har så dåliga löner men jag tycker faktiskt att det var en bra grej...

Postat av: Lejonhjarta

Publicerad 2005-11-17 08:10:36

Jag står helt på Bolagets sida i det här fallet. Utslaget per person så blir det 4000 spänn... ungefär lika mycket kommer vi att spendera nu under en och en halv dag när vi åker på konferens. Och jag jobbar inom den offentliga sektorn.

Vår nota slutar på en kvarts mille, men så är vi inte riktigt lika många som på deras fest.

Party on - God personalpolitik!!!

Postat av: Arbetslös - därmed festlös

Publicerad 2005-11-17 19:01:17

Om ni är färre anställda än systemets antal tror jag inte ni skulle minnas något efter att ha festat upp dessa pengar. T.o.m. 100:- per person kan skapa minneslucka...

Postat av: Christina

Publicerad 2005-11-17 19:35:52

Äntligen någon som tycker att det inte är så stor sak... Det var väl jättekul att man hade fest och firade ordentligt och att pengarna de jobbat och slitit för faktiskt gick tillbaka till en del av personalen. HURRA!

Postat av: MOCCA

Publicerad 2005-11-17 23:22:47

Det klart att dom ska festa! Jag hade också velat gå. Är kul med stora fester -ju!
/M

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-11-21 03:31:56

Kör hårt Anitra!
Klart personalen ska ha fest!
Det är dom värda!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela