Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Karriär på värkområdet

Publicerad 2005-11-20 03:57:15 i Hälsa och ohälsa,

Jag ska skriva några tips om vad man kan göra när man har värk och Panodil inte hjälper. Hoppas ni kan hitta något som kan hjälpa lite.
Men först lite info om min karriär på värkområdet.
Dom flesta människor får värk i huvudet, nacke, axlar och rygg. För det mesta går det över efter lite lagom balans mellan vila och aktivitet.
Men när värken håller i sig. Blir värre. När värken sprider sig.

För mig började det med huvudvärk som spred sig till nacken ut i axlarna sen ut i armar och fingrar. Fingrarna domnade. Sen spred värken sig ner i ryggen och ut i vänster ben ända ut i tårna.
Jag hade under en lång tid ignorerat min huvudvärk. Gick lite hos sjukgymnast. Kollat synen.
Men tog det inte på allvar. Hade ju inte tid!
Vaknade med huvudvärk. Åt värktabletter. Fanns bara Paraflex Comp då. Kändes bättre. Jobbade.
Sen kom värken tillbaka på eftermiddag och på kvällen tog jag två nya Paraflex. Sen spydde jag. Tålde inte så hög dos. Max dosen var 8 (!) tabletter per dag.

En morgon vaknade jag och skakade i hela kroppen. Muskler i armar, ben och ryggen skakade. Alla muskler var så spända att jag inte kunde ligga stilla. Värken var obeskrivlig.
Då började jag ta det hela på allvar. Det här hände tio år sedan.
Jag har fortfarande värk.
Nu har sjukdomar tillkommit som inte fanns från början. Annan värk har blivit bättre.

Men mitt råd är:
Vänta aldrig för länge med att ta värk på allvar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela