Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Allvarligt talat

Publicerad 2005-10-25 23:20:13 i Hälsa och ohälsa,

Jag borde verkligen bli lite seriös igen. Skriva något som engagerar och berör. Inte bara tramsa runt. Nu ska det bli ändring! Nya tag.

Jag ska berätta hur man gör för att bli riktigt pigg genom att ta insomningstabletten Stilnoct.
Som proffs på området sömnproblem vet jag ju att det tar 20-30 minuter innan medicinen verkar. Därför ska man ju ta pillret när man ligger i sängen. Ägna sig åt något tråkigt och sen somnar man utan att ha en aning om hur det gick till.

Men på 20 minuter hinner jag göra mycket. När jag tagit min Stilnoct så kommer jag på att jag borde gå på toa en sista gång för natten. När jag är där ser jag att naglarna behöver målas. Det går snabbt. Sen var det ju ”att göra” listan för morgondagen. Den kanske ska skrivas om. Går också snabbt. Kanske jag hinner måla om huset också på 20 minuter. Är lite för mörkt ute nu bara. Men annars…
Så där håller jag på och helt plötsligt är jag piggare än någonsin. Får någon konstig känsla av att jag bara har 20 minuter på mig att göra allt som jag vill göra under resten av mitt liv. Hinner göra allt som står på morgondagens ”att göra” lista.

Sen börjar jag om. Försöker läsa något tråkigt och tar en till Stilnoct när jag varvat ner.
Sen… Lucka   lucka och plötsligt nästa morgon.

Lite lurigt med Stilnoct. Får ingen varning om att det är dags att sova.
Var lättare med den äldre typen av sömnmedel. Flunitrazepam och den typen av mediciner. För då blev man lite avslappnad och lugn. Sen tröttare och tröttare och så somnade man. Lite mer förutsägbart.

Fast nu gillar missbrukare, av andra piller, att varva ner med dessa läkemedel så det är inte så populärt att skriva ut Flunitrazepam längre. Risk för beroende också. Jag vet!
Stilnoct är däremot en skittrist medicin. Ger ingen avslappning och ingen kick. Man ligger där i sängen och pang så sover man bara. Jag vill gärna ha en liten förvarning.


Kommentarer

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2005-10-25 23:30:52

"Man ligger där i sängen och pang så sover man bara."

Låter lite läskigt... som att plötsligt sövas inför en operation. *ryser*

Låter också som ketchupeffekt... inget sova, inget sova, inget sova... lucka-sova, lucka-sova, lucka-sova...

Jag fick Propavan men dessa piller tar så ojämnt. En kväll blir jag trött och smäller av och sover nästan hela förmiddagen och är allmänt seg dagen efter.
Nästa kväll kan jag vara vaken hur länge som helst. När jag väl somnar sent omsider så sover jag än längre på dagen. Inte bra alls! Vill ju inte vända på dygnet.

Postat av: Ior

Publicerad 2005-10-25 23:32:03

Verkar vara lite av "Pang, vad var det som hände" med lite fördröjning.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-25 23:46:19

Re Nina på Johangården:
Propavan är rävgift.
Den medicinen ger hangover.
Ska jag ha en baksmälla ska det bero på sprit!
Inte på något annat.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-25 23:48:47

Re Ior:
En slags fördröjd utl...
Nej vad faan skriver jag.
Måste verkligen skärpa mig.:)

Postat av: MyyZz

Publicerad 2005-10-26 12:09:39

Undrar ... måste man vara seriös?

Jag tycker om din blogg PRECIS som den är ....

så det så .. o Mumma o bilder o knäppigheter:-)

Postat av: Linnéa

Publicerad 2005-10-26 14:03:49

För mig var stilnoct inte alls trist, den var lite väl rolig, jag fick nämligen hallucinationer och så av den. När jag skulle sova och hade tagit den så brukade det antingen "vara" massa människor i rummet som pratade med mig eller också åkte jag bergochdalbana. Spydde av den ibland också.

Postat av: Kimmi

Publicerad 2005-10-26 21:04:52

Stilnoct är hur ball som helst! Gillar pang-på-rödbetan-effekten. Hunken gillar den inte dock för han var ju tvungen att bokstavligen släääpa mig (valross) till sängen då jag tagit dubbel dos och somnat i hans knä utan att vara beredd på rödbetan.
Linnéa: kanske något för läkarna att skriva ut för folk som känner sig ensamma och vill ha någon att gå till Nöjesparken med...sticker folket när du kräks? Nääää..det var taskigt...men jag kunde inte låta bli hihihi... Fast mediciner med många funktioner är praktiskt annars.

Seriös? Vad är nu det för påfund?

Propavan är sannerligen värre än rävgift! Även om man skulle råka somna av dem är man ju tröttare när man väl vaknar än vad man någonsin varit förut.
Lönt!

Hälsningar Eders vandrande Fass.

Postat av: Linnéa

Publicerad 2005-10-26 22:02:47

Kimmi: Haha, nej de finns kvar. Dom är visst inte så känsliga som många andra :)Sen har jag tydligen gjort en del saker som jag inte minns dagen efter, så visst är det en spännande medicin!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-27 00:45:06

Linnéa
Kimmi
Jag gillar Stilnoct. Ikväll var det skit för jag hann ju inte ta någon tablett.
Ska aldrig göra om det. :)

Postat av: dolly

Publicerad 2006-05-05 00:04:36

4-5 stillisar rules....

Postat av: Darkangel svarar dolly

Publicerad 2006-05-05 03:48:40

Haha! ja det har du kanske rätt i.
Men 4-5 är väl många. Eller...?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela