Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Leta efter dom tysta

Publicerad 2005-10-16 00:19:11 i Hälsa och ohälsa,

Så kom ju den morgonen när jag vaknade med feber. Jodå det var en sårinfektion.
Läkaren hade pratat om riskerna för infektioner. Jag hörde vad dom sa men hade ändå inte förstått.
Vad det innebär.

När dom skulle öppna såret igen fanns det en underbar sjuksköterska på avdelningen. En ung tjej. Hon jobbade normalt med andra patienter men idag hade hon ansvar för mitt rum också. Hon såg direkt hur rädd jag var. Tryckte i mig en lugnande spruta och extra morfin. Sen stod den välsignade tjejen och höll min hand hela tiden medan dom andra jobbade. Det behövdes.

Sen började problemen.
Jag blev hemskickad av min inhumana läkare. Klarade inte att vara hemma och kom tillbaka igen.
Hade ont. Var livrädd. Hade många frågor. Var en besvärlig patient.
På dom två veckor jag låg på avdelningen var det bara en undersköterska som kom in på rummet utan att ha en orsak. Hon kom in och pratade. Om vad som helst. Fick mig och andra att tänka på andra saker än sjukdomar. Hon tog sig tid. Prioriterade sina patienter.
När hon bakade tårta en helg och bjöd alla då grät jag nästan. Av lycka.

Det var många unga tjejer som låg hopkurad under filtar och grät när jag var där.
Jag låg under min filt och grät utan att någon brydde sig. Dom såg att jag grät när dom kom in med mat och mediciner men brydde sig inte.
Personalen gick hellre in till dom som pratade, skrattade och mådde bra.

Visst fanns det många som var bra. Mycket bra sjuksköterskor och mycket bra undersköterskor. Underbara människor.

Det fanns också andra.
Jag var ofta uppe och gick i korridoren för att jag inte kunde sova. Dom sjuksköterskor som sparkade igen dörren till tv rummet för att få vara ifred dom skulle jag vilja sparka. För det hade räckt att dom hade lyft på ändan några minuter och kommit ut och pratat med mig en stund så hade jag mått bättre.
Dom hade ju betalt för att arbeta och inte för att titta på tv.

Jag hoppas att du blir en snäll sjuksköterska. En klok och professionell sjuksköterska. För vi behöver er. Jag saknade faktiskt ”elever” på avdelningen. Ni brukar ta er tid att prata.

När jag gick en kurs i första hjälpen och hjärt- lungräddning för något år sedan sa den erfarna sjuksköterskan en bra sak. Hon beskrev hur det kan se ut på en olycksplats. Vad vi skulle tänka på först. Vad vi skulle leta efter.
Hon sa ”leta efter dom som är tysta. Det är naturligt att vilja springa till dom som skriker högst men dom andas. Så leta alltid efter dom som är tysta”.

Ett råd som är bra att tänka på i många sammanhang.

Leta efter dom som är tysta. Det kanske är dom som behöver hjälp mest av alla.


Kommentarer

Postat av: Ior

Publicerad 2005-10-16 00:47:46

Det är så oerhört viktigt att ta den där lilla extra tiden för varje människa man har framför sig. Det är så lite av ens egen tid men så betydelsefullt för den andre. Det behövs mer av det.

Postat av: Mocca

Publicerad 2005-10-16 00:57:26

Herregud gumman - att du orkade! Nu fick du mig att börja gråta
-jag sitter bredvid dig och stryker dig över håret och håller dig i handen när du ligger ensam och gråter under filten.

Jag ska ta med dina ord: att leta efter de som är tysta...

/M

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-16 01:06:04

Ior
Mocca

Tänkte hitta något lita mer muntert att lägga in i min blogg inatt. Det blev lite väl mycket elände där.

Men era varma kommentarer gör att det får bli så här.

Tack snälla!

Nu gråter jag. Vad i hela världen?

Postat av: sandra

Publicerad 2005-10-16 14:38:38

tack gulliga du som skriver till mig!! det är ju som du skriver, så många människor inom vården borde inte arbeta där, de har ingen empati alls för människor. och en del är så fruktansvärt lata!! som en natt sköterska på gyn, när vi kom på morgonen säger hon att det är akut prover som ska tas på en patient, men hon sov när hon skulle göra det så vi skulle göra det. alltså jag blev ju överlycklig för det är ju det roligaste jag vet att få sticka patienter!! men är det akutprover som ordineras under natten så ska de ju tas kl 6 på morgonen, då får man ju väcka patienten, men hon vara bara lat och orkade inte göra det. sånt blir man ju tokig på!!
nä jag ska inte klaga mer nu, men jag förstår det du skrev, det är bara för att min handledare är så bra som jag ser meed guldkantade ögon på hela gyn, även fast jag sett hur en del är mot patienter. sedan är det ju första gången jag är på ett sjukhus o "jobbar" så jag har inte så mkt att jämföra med. men jag känner att jag valt helt rätt yrke i alla fall!! imorgon ska jag dit igen, längtar. ska få vara med på en hysterektomi nu i veckan, spännande!! ha det bra!! Kram!!

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-16 17:11:55

Re Sandra:
Jag blir så nyfiken på vilken din handläggare är. :)

Men det är viktigt att du känner dig stolt över ditt arbete.
Det är eländigt när sjukvårdspersonal nästan skäms över att dom jobbar i vården. Tycker att det är trist och tråkigt. Sluta då, säger jag.

Känn dig stolt över ditt yrkesval!
Plugga hårt som fasen. Bli en bra sjuksköterska.
/D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela