Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Sömnlös igen

Publicerad 2005-10-11 12:48:28 i Min hälsa,

Nu har halva dagen gått och jag har egentligen lite bråttom. Men det struntar jag i nu.
Funderar på min konstiga sömn istället. I går somnade jag direkt efter att jag fått i mig min mat. Var hungrig efter träningen. Sov några timmar men vaknade kl 12.
Var fortfarande trött så jag läste en stund och trodde att jag skulle somna. Ha!

Klockan åtta på morgonen var jag nog fortfarande vaken. Sen somnade jag och hela dagen blir förskjuten. Det spelar ingen roll idag. Får vara så.

Jag började få ordning på min sömn när jag slutade att lyssna på expertråden. Jag sover när jag kan.
Alla som har sömnproblem har säkert fått rådet att undvika sömn sent på eftermiddagen. Då blir det svårt att somna tidigt på natten.
Det struntar jag i. Så fort jag kan sova då sover jag. Jag har en period tidigt på kvällen vid 18-tiden när jag knappt kan hålla mig vaken. Om jag ändå tvingar mig att vara vaken så dröjer det ändå fram till klockan 03 innan jag börjar bli trött.

Problemet är väl när man ska vara på jobbet en viss tid. Eller har barn som ska skjutsas till skolor eller dagis.

Hur gör ni som har sömnproblem nu? Har sömnen förbättrats eller är det likadant?

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2005-10-11 17:31:32

Den blir bättre med rutin. Som när vi börjar samma tid i skolan och när jag har saker jag måste gå upp till varje dag. Igår behövde jag inte gå upp, sov alltså till tolv....sedan somnade jag kanske fyra imorse och fick dra mig ur sängen sen...*suck* Det lättaste är alltså att ha saker att göra varje dag.

Postat av: Mocca

Publicerad 2005-10-11 23:05:14

Usch, sömnproblem är aldrig kul. Har fortfarande lite problem med det, men det börjar bli bättre. Jag är lite inne på Annas linje-rutin.

Eftersom att jag jobbar mer eller mindre (springvikarie) så har jag veckor när jag måste lägga mig tidigt, och veckor när jag inte behöver det. När jag inte jobbar brukar jag sätta mobilen på samma tid som när jag jobbar dvs runt 8. Går upp, läser tidningen tittar lite på teve. Sen går jag och sover lite till. Fördelen är att jag aldrig somnar om och sover lika djupt, eftersom att jag redan gått upp en gång.

Brukar bli trött framåt halvtre tiden på eftermiddagen. Och för att inte gå och sova då, försöker jag att skjuta upp dagens måsten, till den tiden. Typ, iväg och handla, köpa tidningen, cigg eller liknande. Allt för att hålla mig vaken!

Försöker sedan att inte gå och lägga mig alltför sent. Helst före halv ett...

Som sagt rutin, tråkigt men sant.
Lycka till!
/Mocca

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-12 00:06:10

Re Anna:
Att ha saker att göra är nog väldigt viktigt.
Det var värst för mig när jag var sjukskriven och inte kunde göra något. Dygnen kändes ju evighetslånga.
Hur ska man kunna sova när man inte gör något på hela dagen.
Ändå behövs ju sömnen för att få slippa från verkligheten ett tag. För att samla kraft inför nästa dag.

Postat av: Darkangel

Publicerad 2005-10-12 00:08:33

Re Mocca:
Att jobba olika tider kan krångla till sömnen riktigt.
Bra att du hittat en fungerande rutin.
/D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela