Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Yrkesskada?

Publicerad 2005-10-01 22:29:35 i Hälsa och ohälsa,

Att jag gillar att läsa om andras sjukdomar är kanske lite annorlunda.
Jag skyller på att jag jobbade i sjukvården under några år. Mest på olika vårdcentraler.
Brukar säga att det är en typisk yrkesskada.

Nu jobbade jag betydligt längre tid med forskning åt skogsindustrin men det är så tråkigt att prata om. Finns få människor utanför branschen som någonsin förstod vad jag forskade om. Det var ett smalt område. Ändå det absolut roligaste område jag har arbetat med i mitt liv.

Men hälsa och ohälsa kan man prata med alla människor om. Nästan alla har någon gång suttit på vårdcentralen och svurit över inkompetenta läkare eller omänskliga väntetider.

När jag jobbade fackligt märkte jag att det fanns ett område som nästan var tabubelagt på vår friska arbetsplats inom skogsindustrin.
Nämligen sjukdomar och dess konsekvenser för dom som drabbas. Eftersom jag själv blev sjuk så vågade mina arbetskamrater ändå smyga in och prata lite. Dom litade på mig. Tystnadsplikten som var helig inom sjukvården gällde nog inte för alla fackliga företrädare på den arbetsplatsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela