Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Äta sig smal

Publicerad 2005-09-04 11:26:04 i Lite av varje,

Idag ska vi äta känguru till middag. Finns en restaurang alldeles i närheten som serverar mycket god Kangaroo filé. Dessutom blir jag bjuden på maten så det kommer att smaka helt underbart!
Jag är inte vegetarian som synes. Jag tror att jag behöver mycket proteiner för att orka med allt som jag har planerat i höst. Klarar inte av att äta protein tillskott. Smakar faan, tycker jag. Men jag kanske har provat fel sorter.
Om sanningen ska fram har jag svårt att äta kött i stora mängder också. Blir proppmätt efter några bitar.

Nu säger experterna att man blir fet av kolhydrater. Vi ska äta mer fett, mycket protein och bara lite kolhydrater. Det beror naturligtvis på vilken typ av kolhydrater man äter. Jag vet! Äter för det mesta gröt på morgonen. Utom nu på sommaren då det får bli en snabb frukost med yoghurt, grova flingor och paulunbröd. Gillar Fredrik Pauluns bröd. Klarar inte mörkt bröd särskilt bra. Men det här är bra för mig. Har bjudit mina vänner på det brödet och några hatar det. Tycker att det saknar smak. Andra tycker som jag.

Det här med att man blir fet på kolhydrater. Stämmer säkert. Men expertråden blir ibland lite tröttsamma. En liten forskningsrapport, där 12 personer deltar, sen rusar hela flocken åt ett nytt håll. Tidningarna skriver nya råd om hur vi ska bli smala, hälsosamma och vackra.
Den gamla vanliga regeln om balanserad mat gäller säkert fortfarande. Fast vad balanserad mat är nuförtiden vet jag inte riktigt. Hinner inte med alla nya forskningsrapporter.

Det var lättare förut när jag plöjde igenom forskningsrapporter hela dagarna. Fast dom rapporterna handlade ju inte om mat. Men det var lättare ändå.
Smalare och smalare blir jag. Även om jag äter mycket kolhydrater.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela