Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Mental träning med pulsklocka

Publicerad 2005-09-07 03:23:06 i Min hälsa,

Men ett annat knep för att få lite lugn och ro är att använda sig av mental träning. Jag är road av det. Som vanligt ägnar jag mig åt det på ett lite teoretiskt plan men ikväll var det roligt att testa kunskaperna lite mer i praktiken.

Pulsklockan har varit min trogna leksak under många år nu. Jag använder den för att trappa upp konditionsträningen och motivera mig att träna mer. Hundpromenader kan vara både lugna och meditativa men ibland är det skönt att få svettas bort lite aggressioner.

Efter att ha arbetat som forskare i några år känns det naturligtvis också som en våt dröm att mäta och registrera alla möjliga och omöjliga saker. Jag ritar inte diagram på hur pulsen varierar vid olika träningstillfällen men jag kanske börjar med det igen. Jag saknar Excel graferna lite.

Ikväll kom jag ihåg att jag brukade använda pulsklockan för att varva ner också. Från början ville jag bevisa att mental träning inte fungerade på mig. Men när det gällde att sänka pulsen var jag en stjärna.

Så fram med gamla Polarklockan och fram med gamla kunskaperna i hur man sänker pulsen med mental träning. Och det fungerade så bra! Det var längesen jag använde mig av tekniken. Men den satt bra fortfarande. Går bra att sänka pulsen och slappna av lite i kropp och själ med mental träning. Vilopulsen blev låg. Jag slappnade av. Pulsklockan mätte och registrerade. Allt var frid och fröjd. Jag fick både leka och slappna av på en gång. Känns som jag har sovit i flera timmar nu.  Nästa mål får bli att somna med hjälp av mental träning. Det har jag aldrig lyckats med. Men jag får träna lite mer.



Kommentarer

Postat av: Hans

Publicerad 2007-03-07 23:34:59

Och så får man ställa in pulsklockan så att den piper högt när man nått rätt "avslappningspuls".

Intressant koncept. Biofeedback brukar det kallas för. Var Neal Miller som tog det in i den moderna världen. LSD inspirerat sägs det.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela