Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Resultatet

Publicerad 2005-09-13 03:02:59 i Hälsa och ohälsa,

Blev det bättre med värken i kroppen? Nej, det fungerade inte alls. Borde nog ha tagit en näve värktabletter men då kommer jag att må illa imorgon.

Ibland när jag skriver om att ta en rejäl dos med piller av olika slag är jag rädd att någon ska ta allt på blodigt allvar. Göra som jag skriver. Gör inte det. Var försiktiga.
Jag har faktiskt vissa spärrar. I botten finns en genuin utbildning inom sjukvården. Jag vet vad jag gör.
Har en allmänt positiv inställning till att ta mediciner när värk eller andra besvär gör livet vidrigt. Men vet också att man ibland får betala ett högt pris för alltför stor frikostighet på det området.
Dom flesta som, liksom jag, har kronisk värk hittar så småningom ett sätt att hantera vardagen. Mediciner, mental träning, sjukgymnastik, träning, terapi och allt annat som finns på området brukar prövas.
Så hittar man något som hjälper eller åtminstone lindrar.

Förresten får man väl inte prata om kronisk värk. Numera heter det väl långvarig smärta. För om man skriver att något är kroniskt då blir man aldrig frisk, säger experterna. Så trött jag blir på alla experter.

Nu åter till mina spärrar på medicinområdet.
Jag blandar aldrig alkohol och piller. Vet vilka tabletter som är farliga att kombinera med alkohol. Det är ju långt ifrån alla mediciner som ställer till problem. Men ändå. Jag mår bara illa av sprit, blir trött och seg så valet var inte särskilt svårt. Har roligare utan alkohol.
Jag är restriktiv när det gäller bilkörning och värktabletter. Piller och bilkörning hör inte ihop! Då låter jag bilen stå kvar i garaget. Hellre än att riskera andra människors liv.

Jag vill inte moralisera över hur andra människor lever sina liv men för faan håll er borta från vägarna när ni dricker eller käkar trippeldoser av mediciner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela