Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Supernanny till hunden del 2

Publicerad 2005-09-28 11:00:05 i Hunden Mumma,

Min hund har full koll på mig.
Jag provade med att gömma mig för att låta hunden leta reda på mig. Det fungerade bra på mina andra hundar. Men inte på prinsessan Mumma.
Vadå leta matte? Skittrist.
Alltså går jag åt ett annat håll så fort hon kommer för långt ifrån mig. Det fungerar bra nu.
Men när hon var unghund så kunde hon få syn på andra människor och sätta iväg efter dom. Vallhundar måste valla alla vilsna själar som inte förstår var dom är på väg. Jaktinstinkten är ju också stark hos lapphundar. Alltså måste mopeder, traktorer, bilar och allt annat som rör sig vallas eller jagas.
Då blev det farligt.
Det beteendet bröt jag med ”burkmetoden”. Ungefär som Barbro Börjesson gör i tv. Fast jag hade en colaburk med stenar i som jag kastade bredvid hunden. Det fick stopp på dom dumheterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela