Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Leker

Publicerad 2006-04-25 23:41:44 i På utflykt,

4675
Här lekte jag idag. Ute i solen. En stenkast från huset där jag bor.
Lekte på samma plats när jag var barn. Gärna med mina kompisar. Och med en hund.

Finns många fördelar med att ha hund. Motion ute i friska luften, bättre immunförsvar, villkorslös kärlek, mys, lägre blodtryck…  
Dessutom får jag leka hur mycket jag vill utan att någon tycker att det är konstigt. Visst är det skönt!

Hörde på nyheterna att föräldrar oroar sig för att deras barn sitter för mycket vid datorerna och spelar spel. Jag missade förresten delar av reportaget. Det kanske är någon myndighet som oroar sig för att tonåringar sitter vid datorerna. Säkert någon seriös forskningsstudie som ligger till grund för all oro.
Men det låter bekant.
Mina föräldrar oroade sig för att jag vägrade att gå ut vissa dagar när jag var i tonåren. Jag läste böcker. Visst låter det oförargligt. I mitt fall fanns det inget att oroa sig för.
Men föräldrarna tyckte att jag borde gå ut. Göra något.
Vad som helst utom att ligga på sängen och läsa böcker hela dagarna och hela nätterna.
Så småningom klev jag ju upp från sängen och gjorde helt andra saker än att läsa böcker.
Vet inte om dom blev gladare för det.

Kommentarer

Postat av: Magda

Publicerad 2006-04-25 23:55:33

Sonens morfar ojar sig över datorer och kan egentligen bara starta och stänga datorn. Oh läsa mail. Han tycker sonen sitter för mycket vid sin dator. Vad jag minns så ojade han sig ingenting över att min storebror åkte trimmad moped och drack mellanöl i stället för spelade bordsspel. Han hade heller aldrig något far-och-son-samtal om preventivmedel fast han hade behövt. Så jag tycker att det är helt OK att sonen spelar WoW, läser läxor och surrar med sina utspridda kompisar över Skype. Fast maxtiden är numer satt till 3 timmar/dag.

Postat av: Darkangel svarar Magda

Publicerad 2006-04-26 00:07:30

Visst är det lite typiskt. Hihi!
Jag skulle nog vara mer rädd om jag hade barn som körde trimmade moppar...
För det gör dom ju fortfarande.

Det verkar som ni har en bra deal!

Postat av: Nina

Publicerad 2006-04-26 18:07:31

Det var inte populärt hemma heller att man ständigt satt med näsan i en bok. T.o.m. när vi var på semester satt jag helst med en bok. Mina föräldrar fattade inte grejen riktigt. Vi är inte så lika så sett...

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-04-26 18:18:29

Vad fin natur du verkar ha omkring dig. Att bo vid vatten måste vara lika med lycka.
Ja det är bra med hundar. Vi får vara hur barnsilga vi vill utan att någon bryr sig.

Postat av: Darkangel svarar Nina

Publicerad 2006-04-29 00:32:20

Nu berättar mina föräldrar att dom var stolta över alla böckerna som jag läste då. Lite kul. :)

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2006-04-29 00:34:04

Det är fin natur! Även om man blir lite hemmablind.

Visst är det kul att få vara barnslig ibland!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela