Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Lagom sol

Publicerad 2006-07-23 07:49:01 i Årstider,

Igår kom solen och värmen tillbaka till min del av världen. Det var lagom varmt. 5355Varför är det fel att använda ordet lagom?
”Ordet lagom är så tyyypiskt svenskt" får jag ofta höra.
Det ordet finns inte i andra språk” säger andra.
Jaha, tråkigt för dom.
Jag trivs när det är lagom ibland.
Som med vädret. Vintern är lång här. Det är mörkt och kallt. Allt är besvärligt att göra. Inte ens bilen trivs. På vintern får jag se upp annars ramlar bakluckan ner i skallen. Dämparna tål inte kylan. Så både jag och min bil avskyr kylan.

Alltså har vi en evighetslång vinter, sen kommer något som ska likna en vår, men den märker man knappt i mina trakter. Utan sommaren kommer plötsligt med en värmebölja så vi flämtar och svettas och suckar lite. Så skäms vi för att vi klagar. För det är ju sommar.
Men vi är ovana från början. Vi får aldrig en chans att vänja oss med värmen. Då är det skönt när det är lagom varmt.När jag börjar trivas med värmen då har högtrycket försvunnit och så blir det svalt igen.
Fan, jag behöver tid på mig.


Men det är skönt att det är fint väder nu.
Jag känner flera som går på semster nu och som har oroat sig för att värmen var slut.
Hoppas att dom får en skön semester nu.


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:09:33

Vilken trevlig blogg! Den här måste jag skapa länk till på min sida, för här vill jag göra fler besök. Ha en bra dag!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:09:43

Vilken trevlig blogg! Den här måste jag skapa länk till på min sida, för här vill jag göra fler besök. Ha en bra dag!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:10:03

Vilken trevlig blogg! Den här måste jag skapa länk till på min sida, för här vill jag göra fler besök. Ha en bra dag!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:10:30

Vilken trevlig blogg! Den här måste jag skapa länk till på min sida, för här vill jag göra fler besök. Ha en bra dag!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:13:52

Vilken trevlig blogg! Den här måste jag skapa länk till på min sida, för här vill jag göra fler besök. Ha en bra dag!

Postat av: Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:14:35

Oj då, här har samma meddelande skickats flera gånger. Radera du!

Postat av: Darkangel svarar Junitjej

Publicerad 2006-07-23 08:39:04

Välkommen till bloggen!
Vad kul att du gillar bloggen. Jag ser fram mot dina besök!

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-07-23 21:18:10

Lagom är bäste brukar det ju heta. Det ligger en hel del sanning i det.

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2006-07-23 22:45:41

Värmen stannar nog kvar ett tag till. Men lagom blir det aldrig... det som är lagom för en är för kallt eller varmt för nästa.

Postat av: SoP

Publicerad 2006-07-24 02:40:39

Instämmer i att man inte hinner vänja sig- för våren blir inte nåt av- man fryser ihjäl sig, o sen svettas man ihjäl sig- jag vet flera "vårar" när jag jobbade natten- på fredag morgon cyklade jag hem med vinterjacka o handskar på mig, o söndag kväll cyklade jag dit i bara t-shirt o sandaler-

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela