Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Mumma har valpar på låtsas

Publicerad 2006-03-09 13:58:15 i Hunden Mumma,



Min hund är alltså skendräktig. Hundar kan bli det!
Mumma fyller snart sju år, den 25 mars, och hon har varit skendräktig två gånger per år sedan hon var unghund.
Mumma är min fjärde lapphund.
Den första lapphunden köpte vi 1979. En mycket vacker dam som hette Bella. Alla tikar jag har haft har varit skendräktiga. På Bellas tid fick vi hundägare ofta rådet att gömma alla pipleksaker och gosdjur för att skendräktigheten skulle gå över snabbare. Ge hunden lite mat och mycket motion var andra tips.
Jag lyssnade på experterna, gjorde som dom sade och hade en hund som var så skendräktig att jag blir helt matt när jag tänker på det. Bella ville inte gå promenader. Bella ville bara vara hemma.
Att släpa 18 kilo lapphund på långa promenader känns otroligt dumt nu när jag tänker på det.

Nu har väl experter på området hundar tänkt om. Slappnat av lite. Råden varierar naturligtvis beroende på om tiken blir orolig och verkar bli stressad över att hormonerna rusar i kroppen eller om det är lugnt.

Mumma är en lugn, trygg och harmonisk hund i alla sammanhang. Även nu!
Hon är mamma Mumma när hon är inomhus, särskilt på kvällen.
Men på promenaderna är hon precis som vanligt.
Vi gick till en strand igår och hunden fick glädjefnatt över att få komma dit. Hon toksprang över hela stranden och letade spår, skällde på några fåglar högt uppe i skyn.
Vi lekte i sanden och snön och jag blev överlycklig bara av att se glädjen hos min vackra hund.
Jag borde leka mer!

En sak är dock annorlunda med Mumma nu. Hon är extra klappvänlig. Normalt så får jag klappa henne en stund men sen tröttnar hon och går därifrån.
Nu kan jag sitta i timmar och klappa hunden. Smeker hennes mjuka och lena hundpäls.
Håller i hennes fina små tassar.

Det är kvalitetstid!

Andra bloggar om: hund, lapphund, valpar

Kommentarer

Postat av: Gunnel

Publicerad 2006-03-09 15:20:19

Det är livskvalite att ha hund.

Postat av: Kimmi

Publicerad 2006-03-09 16:30:46

Åååh vad jag saknar min vovve...att snusa på hans öron och tassar, klappa, krama... Jag mådde mycket bättre när jag hade hund, både psykiskt och fysiskt...

På tal om något helt annat. Om man söker på Jack Bauer på bloggar.se - så kommer bara DIN blogg upp hahahahaha... JAG UNDRAR VARFÖR *fniss*

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2006-03-09 17:40:33

Instämmer verkligen!
Mys med vovve!
Jag blir lycklig. Och hunden blir lycklig.:)
Behövs inte så mycket mer ibland.

Postat av: Darkangel svarar Kimmi

Publicerad 2006-03-09 17:48:46

Att jag bestämde mig för att flytta och skaffa hund igen var klokt!
Jag kommer ut på promenader. Varje dag.
Vi kan mysa. Varje dag.
Mumma!

Åh nej! Har jag gjort det igen?!
Är det inte GW Persson så... *L*
Men det är ett nytt avsnitt i kväll! Tjoho! vad jag blir lycklig!
Kändes som att få en jättedos lugnande medel när jag såg Bauer i gårkväll. :)
Mumma!

Postat av: Anna

Publicerad 2006-03-09 18:03:29

Jag brukar också bli skendräktig, det är ganske jobbig för jag vöer övertygad om att min svullna mage innehåller mer än gaser.
Det bästa sättet att bli av med det brukar vara att blockera familjeliv.se för ett tag.
Men mumma använder väl inte Internet?

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2006-03-09 18:22:49

Jag tyckte att det började bli väl seriöst här nu! :)
Själv slipper jag både skendräktighet och PMS nu...

Postat av: MyyZz

Publicerad 2006-03-09 19:29:54

Men lilla stumpan .. var rart ..

Och du .. ja det är verkligen kavalitetstid att få den tiden med sitt/sina djur .. det är fantastiskt.

*kramen*

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2006-03-10 04:50:03

Djuren är fantastiska!

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2006-03-10 13:20:02

Min Bortbyting blev sju år den 22 februari... Tur att han inte är tik och skendräktig för det vore tungt att släpa trettio kilo motsträvig hund ut på kissning. Tror det räcker bra med arton kilo... tungt nog.

Det är precis att jag orkar lyfta Bortbytingen en kort bit. Som några steg från bilen till hallen hemma, och det är bara några meter det är frågan om. Tur att hundarna inte behöver bogseras och lyftas så ofta!

Postat av: Darkangel svarar Nina på Johangården

Publicerad 2006-03-10 13:28:13

Det vore värre med en större hund! :)

Men nu har Mumma vägrat att kissa varje kväll den här veckan. Mycket märkligt! Hur hormoner kan påverka en hund.
Men hon klarar tydligen att hålla sig. För hon sover gott till 10 varje förmiddag!
Men jag får ju gosa och hålla henne i tassen varje dag. Det är mysigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela