Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Listigt missbruk

Publicerad 2007-02-14 05:58:11 i Lite av varje,

Jag brukar bjuda lite på mina små egenheter.
Kan väl ta det här med listor innan jag ska vila huvudet på söta kudden.

4487
Jag skriver listor på saker jag ska göra.

Min filofax är full av listor.
Post-it lappar räcker inte längre. Dom skulle jag drunkna i.
Nej, det är listor som gäller. I olika färger.

4496
Jag använder olika färg på pennorna också. :)

Fungerar det här då? Nej, naturligtvis inte.
Jag drunknar snart i listorna.
Men kommer ändå inte ihåg det som är viktigast.

Har funderat på att skaffa en elektronisk pryl som kan hjälpa mig att komma ihåg allt. På ett mer strukturerat sätt.
Men då skulle väl den lilla prylen larma ständigt och då skulle jag bli vansinnig på allt oljud.
Eller…?

Hur gör ni?
Kommer ni ihåg allt utan listor?
Använder ni Filofax, mobiltelefon eller mer modern teknologi?
Lösa lappar?

Berätta för mig!

Kommentarer

Postat av: MyyZz

Publicerad 2007-02-14 06:28:06

Eftersom jag inte är så strukturerad ... så skriver jag bara upp det ALLRA viktigaste på min whiteboard. Alla telefonnummer och adresser och sånt har jag i telefonen.
Jag ser till att inte ha så mycket att göra så det kräver listor ... eller jag kanske borde men .... jag orkar inte.
Nu ska jag nog vila huvet en stund till ...

kram

Postat av: Nina på Johangården

Publicerad 2007-02-14 08:38:05

Jag har slutat att skriva listor och använda mobilen som larm. Det hjälper inte i alla fall. Minnet är som ett såll sedan jag sprang in i väggen.

Postat av: Linda

Publicerad 2007-02-14 08:53:21

Jag kommer inte ihåg nåt om jag inte skriver ner det, ibland inte ens då ;)
Har en kalender som jag skriver i och mobilen sätter jag larm på när det är extra viktigt. Olika pennor har jag också, det blir liksom roligare och finare då.

Postat av: Anna

Publicerad 2007-02-14 09:11:22

*hrmmm*...*harkel*...jodå här är det listor på vad som ska göras..finns ingen sån då blir inget gjort...he he..

Postat av: Hannele

Publicerad 2007-02-14 09:58:07

Härligt. Själv skriver jag inga listor, vägrar att skriva upp viktiga saker, tror att jag ska komma ihåg, så jag missade min mammografi..

Postat av: Aradil

Publicerad 2007-02-14 10:20:52

Jag skriver listor på jobbet ibland. Inför stora projekt som känns oöverstigliga. Får jag då ner allt på en lista så brukar det kännas lite lättare.

Vilka härliga färger du har på dina listor :)

Postat av: Mocca

Publicerad 2007-02-14 11:10:56

- en liten whiteboard som sitter på kylskåpet
- mobiltelefonen, som jag sätter på larm *harkel*
- kalender som jag alltid har med mig
- kalender som sitter på väggen

Är ställena jag brukar skriva upp saker i/på, inte på alla ställen samtidigt då....

Ofast räcker det med att jag skriver upp saker, så kommer jag ihåg det. måste vara ngt psykologiskt mambojambo som gör att det är så ;)

Postat av: Matildas fikarum

Publicerad 2007-02-14 11:12:02

Måste man skriva listor tycker jag det är ett tecken på att det är alldeles för mycket att göra. Så, nä. Inga listor för mig, tack. Det jag inte kommer ihåg ändå var nog inte så viktigt. Så tänker jag.

Postat av: Exotica

Publicerad 2007-02-14 11:18:20

Jag lagrar allt i skallen, har funkat hittills :)

Postat av: SoP

Publicerad 2007-02-14 13:43:45

Har en liten griffletavla (A4) på utsidan av medicinskåpet-där skriver jag sånt jag SKA komma ihåg som är viktigt, för det skåpet är det första jag går till varje dag så jag kan inte bara glömma det- jag kan även lägga en stor lapp på köksbordet-och tider jag ska passa sätter jag fast på en magnettavla i köket.En lapp på tangentbordet kan vara bra också. men tack o lov behöver jag inte komma ihåg så mycket som är ett Måste.

Postat av: Johanna

Publicerad 2007-02-14 14:07:49

Jag skriver varje månad en lista på saker jag måste göra som jag sätter upp på garderobsdörren. Alla andra saker står i min almanacka men där är det inte alltid jag tittar...

Postat av: Malle

Publicerad 2007-02-14 14:13:00

Lösa lappar rules, hahaha, jag har lappar och post it överallt!

Postat av: heidi

Publicerad 2007-02-14 16:42:18

ha ha ja vet du jag elsker lister och har lister overalt. Jag skriver dom ofte ned på papir, men bruker mobil telefonen iblant også. Lister er veldig avstressende faktisk : )

Postat av: Gunnel

Publicerad 2007-02-14 20:39:55

Jag har en ganska ny och bra mobil...men inte lägger jag in något viktiga listor där inte. För då skulle jag absolut glömma vad jag skulle komma ihåg...eftersom jag är lite dålig att ha mobilen igång. Fast jag känner att jag börjar bli bättre på den saken.
Nej...jag använder mest postitlappar...eller så river jag av en bit papper och skriver på. Men du...det är fint med olika färger och olika färger på pennor det gillar jag. Ungdomarna mina också...för pennorna försvinner så fort jag köper några. Nu är det bara tråkiga vanliga kulspets som gäller...och då du...då får jag ha dom ifred :O)

Postat av: Darkangel svarar MyyZz

Publicerad 2007-02-15 03:46:38

Jag orkar inte heller. Men det är så mycket som ska göras.

Kram tillbaka!

Postat av: Darkangel svarar Nina på Johangården

Publicerad 2007-02-15 03:47:26

Mitt minne är likadant.
Svårt det här!

Postat av: Darkangel svarar Linda

Publicerad 2007-02-15 03:48:42

Larmet på mobilen är bra!
Jag ska använda det mer.

Postat av: Darkangel svarar Anna

Publicerad 2007-02-15 03:49:33

Jag trodde att jag kunde träna upp minnet. :)
Men jag glömmer... allt...

Postat av: Darkangel svarar Hannele

Publicerad 2007-02-15 03:50:42

Mammografi står på min kom-ihåg-att-boka-tid-lista. :)

Postat av: Darkangel svarar Aradil

Publicerad 2007-02-15 03:52:09

På jobbet fungerade mina listor bra! Där hade jag ordning och reda.
Men hemma råder kaos. :(

Färgerna piggar upp åtminstone! :)

Postat av: Darkangel svarar Mocca

Publicerad 2007-02-15 03:54:57

Vad skönt att du kommer ihåg det du skrivit upp!
Hjälper inte mig.
Men jag har börjat använda larmet på mobilen oftare nu. :)

Postat av: Darkangel svarar Matildas fikarum

Publicerad 2007-02-15 03:57:23

Det är ju ganska vardagliga saker.
Betala räkningar. Besöka apoteket. Hämta paket osv.
Men jag glömmer om jag inte skriver upp.
Och det krånglar till livet.

Postat av: Darkangel svarar Exotica

Publicerad 2007-02-15 03:57:42

Vilken lycka!

Postat av: Darkangel svarar SoP

Publicerad 2007-02-15 03:59:03

Jag måste ha alla listor vid sängen.
Det är där jag bor. *S*

Postat av: Darkangel svarar Johanna

Publicerad 2007-02-15 04:00:39

Ja, garderobsdörren öppnar man ju varje dag.
Men jag måste ha läsglasögonen på mig. Annars ser jag inte... :)

Postat av: Darkangel svarar Malle

Publicerad 2007-02-15 04:01:32

Lösa lappar...
Dom tappar jag bort. Haha!

Postat av: Darkangel svarar heidi

Publicerad 2007-02-15 04:02:56

Mobilen låter mer och mer tilltalande.
Då måste jag förstås köpa en ny. :)

Postat av: Darkangel svarar Gunnel

Publicerad 2007-02-15 04:05:31

En ny mobil kanske skulle fungera för mig.
Jag stänger sällan av den!
Det är så få som får mobilnumret. :)
Med en vettig kalender där så kanske...

Postat av: Paula

Publicerad 2007-02-15 19:27:25

Skönt att höra att så många andra har samma problem! Hjärnan är överhettad sedan flera år, och där får inte mycket plats av kom-ihåg. Jag skriver listor, jag skriver på använda kuvert, jag skriver överallt, i almanackan (som jag aldrig tittar i) på väggalmanackan (där jag ser vad sambon har för sig). Problemet är att jag skriver en Att göra-lista där ingenting blir överstruket, det kommer bara till mer och mer! Igår fick jag stryka över "städa" men idag gick åt pepparn igen, haha

Postat av: Darkangel svarar Paula

Publicerad 2007-02-16 02:01:39

När inget blir överstruket blir jag ännu mer stressad.
Ofta är det ju så när man inte orkar så mycket. Saker ska göras men energin räcker inte.
Tvätta, skulle jag göra. Inte blev det av.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela