Darkangel

Mellan sommarens längtan och vinterns köld

Ni sovm provat KBT, se hit!

Publicerad 2007-01-12 08:32:44 i Hälsa och ohälsa,

Sen det värsta då. KBT, kognitiv beteendeterapi.
Det lät vettigt i våras när jag och läkaren pratade om det. Men nu? Jag vill absolut inte.


Jag värjer mig mot alla sjukhusbesök där man ”bara” ska prata. Är kräkstrött på att prata.

Jag vill inte återkomma varje vecka under en period. Det känns som ett straff.

Jag vill inte ha några hemuppgifter. För det får man, har jag förstått.

Brukar sällan gilla pratmänniskor i sjukvården.

Vill heller inte åka till stan under denna period när det ofta är halt och stora problem med att ta sig någonstans utan att vara rädd för att köra av vägen.

Men om KBT kan hjälpa mig att hitta ett sätt att varva ner, somna lättare m.m. så är det en revolution.

Jag läser om människor som fått hjälp med sina sömnproblem av KBT. Det låter positivt. Fast tidningar skriver sällan om misslyckanden.


Här är jag mest tveksam. Jag kan inte fortsätta att flytta fram tiderna.
Den här KBT-nissen har avsatt tid för mig varje vecka.
Jag upptar någon annans plats om jag inte snabbt bestämmer mig. Det är lång kö till KBT.


Det går inte att kontakta mottagningen via mail. Otroligt dåligt!
Bara med telefon, fax och brev. :(
Och jag kan inte längre skicka fax. Jag skickar brev nu istället när jag vill något. Allt för att undvika telefonsamtal på den enda timme dom har telefontid. En timme! Också otroligt dåligt!


Jaa, vad göra?



Update ett dygn senare

Det är lite svårt att ta ursäkterna på allvar. :)
Vädret... Ja, hade det varit sommar så hade jag klagat på att det var för varmt.

Jag vill inte gå. Så enkelt är det.
Ibland får jag bara nog. Av allt som har med sjukvård att göra.
Ska ändå fundera lite till.
Jag kan ändra mig. Det har hänt.


Andra bloggar om: , ,

Kommentarer

Postat av: Nina

Publicerad 2007-01-12 10:31:15

Jag skulle verkligen rekommendera dig att börja på KBT. Har du fått den chansen ska du ta den. Hatar själv att sitta i "psykolog-samtal" eftersom jag inte trivs med att skuldblägga mina föräldrar, rota i barndomen, prata om saker som gått snett etc. Men KBT har ju en annan utgångspunkt, nämligen att du ska förändra nuet och framtiden genom att ändra ditt tankemönster. Jag skulle absolut tackat ja om jag hade varit du. Du kan ju inte förlora på det, bara vinna! =)

Postat av: Lillan

Publicerad 2007-01-12 12:17:01

Jag rekommenderar det också. Tycker det varken är mycket "läxor" eller "prat". Jag tycker man även får lyssna väldigt mycket. Man kan ju alltid testa och sedan sluta om man inte trivs...men det är mycket bättre än vanliga psykolog samtal. Det går ut mycket på att sätta sig själv i centrum och tycka om sig själv. Samt hantera olika situationer bättre. Allt kretsar kring hur du tänker och hur du skulle må bättre av att tänka annorlunda. Väldigt bra måste jag säga. Även om det kan ta emot att gå dit ibland, så mår man alltid bra efteråt.

Postat av: Sandy

Publicerad 2007-01-12 14:14:17

Jag tycker att du ska ge det åtminstonde en chans! Har du fått möjligheten så ska du testa om det är något för dig, är det inte det kan du ju sluta, men pröva i alla fall en gång!

Postat av: Magda

Publicerad 2007-01-12 15:10:25

Jag rekommenderar också KBT. Du gräver inte det minsta i det som varit. Du utgår härifrån och går framåt.

Kön brukar vara flera mil lång och några års väntetid är inte ovanligt. Om du är redo att börja förändra så passa på. Annars är det ingen mening.

Faktum är att jag blev intervjuad av lokalradion för 5-6 år sedan ungefär, angående KBT som jag gick då. Nu hittar jag inte det entimmessamtalet i SRs arkiv, typiskt.

Postat av: Darkangel svarar Nina

Publicerad 2007-01-13 02:40:44

Det var ju det som gjorde att jag blev intresserad av KBT.
Prattanterna är jag innerligt trött på.

Postat av: Darkangel svarar Lillan

Publicerad 2007-01-13 02:43:17

Jag har fått för mig att man får hemläxor. Det kanske är dom som använder sig av KBT via internet som gör hemläxor?!

Postat av: Darkangel svarar Sandy

Publicerad 2007-01-13 02:44:42

En träff borde jag gå på. Har frikort nu så det kostar inte ens något. :)

Postat av: Darkangel svarar Magda

Publicerad 2007-01-13 02:46:56

Nej, det är inget grävande. Det har jag förstått.
Jag är bara så trött på allt som har med sjukhuset att göra. :)

Postat av: Lillan

Publicerad 2007-01-13 11:05:29

Kbt kan ju användas för att exempelvis bota rädsla för spindlar och andra saker. Så jag tror de flesta hemläxorna ges där. Men det förekommer hemläxor men i enklare former, så det är inte så jobbigt. Men det kan ju förstås variera beroende på vem man går hos...

Postat av: Maria

Publicerad 2007-01-14 09:46:20

Tyvärr så går det inte att åstadkomma en förbättring utan en förändring!
Varför tveka?
Testa nåt nytt!
KBT

Postat av: Darkangel svarar Lillan

Publicerad 2007-01-15 03:35:35

Okej! Jag ska ju inte bota någon fobi så...

Postat av: Darkangel svarar Maria

Publicerad 2007-01-15 03:36:29

Du har nog rätt. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela